Gästblogg: Anna Ihrén

2015-10-07 13.30.53Smögen, deckare och historia. Jag heter Anna Ihrén och min passion är att skriva kriminalromaner från ett av de bohuslänska skärgårdsparadisen. Men har verkligen min efterlängtade debut förändrat mitt liv till det bättre?

Hela debutantåret har varit som att åka i en lång härlig berg- och dalbana. Jag har signerat, föreläst och framträtt på sammanlagt 70 platser. Jag har lärt mig massor och vet lite mer om hur jag ska använda min tid år två som just har startat.

Ett speciellt minne har jag från Lysekil dit jag åkte till min första bokhandelssignering. I rullväskan hade jag bara 23 böcker kvar av Strandsittaren som min första deckare heter. Jag skämdes så det gjorde ont i magen över att jag inte planerat bättre, men alla böcker hade sålt slut och jag väntade på att tryck två skulle anlända. Bokhandeln hade annonserat flera dagar i sträck och jag såg framför mig hur köerna ringlade sig Läckbergslånga utmed fasaden över torget ner mot hamnen. Med röda kinder avslöjade jag för Hasse att jag inte hade så många böcker kvar. Den erfarne bokhandlaren lugnade mig och sa att det inte gjorde någonting. Sedan satte jag mig på plats vid mitt bord intill den fina skylten med mitt namn på. Men något var fel. Kön uppstod liksom aldrig. Jag satt där ensam i tre timmar och väntade på att folkmassorna skulle storma in. Sammanlagt sålde jag sex böcker och Hasse bedyrade att det var dubbelt så många som Läckberg sålt på sin första signering hos dem. Sedan dess har det runnit mycket vatten i fjordarna och redan nu efter ett år får jag oftast ett lite större mottagande, men köer ner till hamnen får jag nog vänta på ytterligare en tid…

Jag har alltid varit intresserad av spännande pusseldeckare, historia och mitt landskap Bohuslän. Dessa tre intressen har jag mixat i de två första böckerna i serien Morden på Smögen. Att jag skulle börja mitt författarskap med att skriva deckare har varit självklart och att väva in i grunden verkliga historiska händelser har också varit helt naturligt. Att mitt älskade Smögen blev spelplatsen var också givet eftersom jag kan den ön bäst av alla platser och har en kärlek till det granitröda klipplandskapet som till och med kan göra min trygga make svartsjuk ibland. Alltså har jag följt devisen ”Gräv där du står” fullt ut.

Och ja, att leva i min författardrömdröm har verkligen gjort mig till en lyckligare människa. Att dessutom skriva i Debutantbloggen på Alla hjärtans dag ser jag som ett magiskt tecken. Ytterligare ett bevis på kärleken till mitt nya yrke. Under närmare 35 år upplevde jag att kärleken var obesvarad, men efter mitt debutantår 2015 och efter brevet från Sveriges Författarförbund där det stod att jag är välkommen känns det helt rätt. Nu ser jag ett livslångt, starkt och kärleksfullt förhållande framför mig. Tills döden skiljer mig åt vill jag skriva, författa liksom och naturligtvis också läsa mina kollegors verk. Äntligen har jag hittat hem.

Tack Debutantbloggen för att jag fick gästblogga hos er!

Skärmbild (10)   Skärmbild (11)

Anna Ihrén föddes 1971 i Göteborg. Sedan 70-talet har hon spenderat mycket tid på sin favoritö Smögen där hennes pappa bor året om. Anna arbetar till vardags som kommunikatör inom Göteborgs Stad. Hon debuterade med Strandsittaren 2015 och samma år kom även uppföljaren Isfiskaren. Hösten 2016 kommer Sillbaronen och Anna hoppas att även den tredje boken ska tas emot med varma händer både av läsare och kritiker precis som de två första kriminalromanerna i serien Morden på Smögen. Läs gärna mer på http://www.annaihren.se

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

