”Skriv en till så kan du kalla dig författare sen”

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett par dagar efter att jag fått det där första mailet från förlaget var jag på en fest hos ett par vänner. Jag tycker ofta att det är ganska jobbigt att mingla med folk jag inte känner, för jag har jättedåligt ansiktsminne och glömmer bort namn direkt. Men den här dagen var det rätt kul. Mina vänner presenterade mig nämligen som ”ANNA HAR JUST FÅTT BOKKONTRAKT!” för alla som kom till festen. Det öppnade för flera riktigt fina diskussioner om böcker, hbtq i litteraturen, ungdomars läsning och andras skrivardrömmar.

Utom ett samtal. När den här personen fick höra att jag fått bokkontrakt sa han:

1) ”Skriv en till bok så kan du kalla dig författare sen”

tätt följt av:

2) ”Är det en barnbok eller?”

Hade jag varit en karaktär i en av mina böcker hade jag direkt svarat något sjukt snabbt och smart. Men tyvärr blev jag stående med gapande mun utan att säga något alls, eftersom jag blev så förvånad.

Jag är uppfostrad i en miljö befriad från jante-tänk. Jag har fått höra att jag SKA tro att jag är något, och att jag kan göra vad jag vill. En och annan person jag träffat har kanske skrattat åt mina stora planer, men jag har aldrig låtit dem komma åt mig. Jag tror väldigt starkt på att tro på mig själv och andra omkring mig.

Därför kan jag inte riktigt förstå att den här människan sa så? Varför ville han att jag på den första och gladaste kvällen skulle tas ner på jorden och tryckas dit? Vi hade aldrig träffats förut. Störde det honom så mycket att höra att någon annan i allmänhet lyckats uppnå en dröm, eller var det något jag utstrålade som störde honom särskilt? Tråkigt, men ändå fascinerande.

Nåväl. Såna där människor får mig bara att vilja vinna Augustpris och få framsidor på DN kultur. De får mig att vilja jobba hårdare, bara för att på nästa fest kunna presentera mig för dem igen (eftersom jag inte minns varken deras namn eller ansikten) och le sött när de säger att de känner igen mig någonstans ifrån. Och så ska jag tänka ut det bästa svaret på de där frågorna att ha till hands ifall jag får dem igen. Några förslag?

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till ”Skriv en till så kan du kalla dig författare sen”

  1. Hannibal skriver:

    Det finns också de som menar att en skrivande person är författare – basta! Helt oavsett vad som publicerats.

    • annaahlund skriver:

      Eller hur. Tråkigt med folk som försöker ta ifrån andra glädje sådär. Jag bryr mig ju inte om vad han kallar mig, jag vill bara vara glad för att jag har skrivit en bok 🙂 Personligen har jag nog tänkt att jag är författare för att jag skriver och planerar att göra det rätt mycket rätt länge för att jag tycker om det.

  2. H skriver:

    Åh så tröttsamt! Låter som ett typiskt gubbskämt, även om han kanske inte hade gubbålder inne. Ett svar som jag märkt kan funka är: hur menar du nu? Oftast kan personen inte komma med någon bra förklaring.

  3. Camilla Linde skriver:

    Vilken jäkla sak att säga! ”Hur många böcker har DU gett ut liksom?”
    Och den där ständiga kommentaren om barnböcker. Jag. Blir. Tokig!

    Och klart att du ska tro på dig själv – det är vi fler som gör!

    • annaahlund skriver:

      Eller hur, jag med. Och det här var ändå en person som har barn, föräldrar om några borde väl veta att barnböcker *inte* är ”bara att skriva”? Sorgligt.

      Tack fina du, och detsamma! ❤

  4. Elina skriver:

    1. ”Vad spännande, representerar du Författarförbundet?”
    2. ”Nej, det är en ungdomsbok. Hurså?”

  5. Pia Widlund skriver:

    Idioter ska man tiga ihjäl, då lider dom mest. Tro mig! Vänd på dig och bli taggad, gå vidare och man behöver oftast inte leta länge innan man hittar någon som är snäppet smartare än den kategorin att prata med. Go girl!

Kommentera

