Kvalitet VS kvantitet

IMG_8645Jag fick en intressant kommentar på inlägget om mitt skrivrus, och jag tyckte att min reflektion över det ämnet förtjänade lite mer utrymme än vad som fanns i kommentarsfältet!

Vad jag vill att ditt nästa inlägg ska handla om: Kvaliteten på flödet. Jag brukar uppleva att flow är rätt bra text, men tyvärr ibland irrelevant för handlingen, men varit med om många som hamnar i flow och sedan måste kasta allt pga dåligt …

Kvalitet VS kvantitet är alltså kärnfrågan, och det finns nog lika många olika varianter och fördelningar mellan dessa som det finns författare.

Som jag var inne på tidigare, jobbar jag bäst när jag kommer in i ett flow, skriver riktigt mycket text på samma gång och inte reflekterar över vad jag faktiskt får till förrän efteråt.

Påverkar detta kvaliteten på min text? Utan tvekan, ja. Men det påverkar åt båda håll.

Det finns två sidor av myntet.

Den första är den rent grammatiska sidan, och där misslyckas jag i mycket högre grad när jag skriver under flow. Ibland skrattar jag och skäms över mina klantiga upprepningar, syftningsfel och allmänt konstiga formuleringar som förekommer både här och där och dessutom verkar föröka sig på något märkligt sätt eftersom de blir fler och fler för varje gång jag letar. Dessa är lättare att undvika när jag skriver eftertänksamt och funderar och suger på meningar och repliker. När jag redigerar en av mina flow-texter är det mycket mer arbete, och jag får leta fler gånger för att rensa upp alla små misstag.

Den andra sidan av myntet är den som involverar textens flyt, läsvänlighet och relevans. Där är däremot kvaliteten betydligt högre i en av mina flow-texter än i en som skrivits under mer rimliga förhållanden. En text som skrivits under en ledig timme, där jag inte riktigt har fått tid att sugas in i berättelsen själv är i mitt fall ofta lite stakande, och allt för ofta breder jag ut mig för länge i tråkiga dialoger där inget egentligen händer och folk/väsen mest står och planerar intriger och snackar skit om varandra. Jag kallar dessa för ”Paradise Hotel–sekvenser”. Det är dessa som jag upplever har minst relevans för handlingen, även om något viktigt mycket väl kan ha avhandlats i röran av evighetslånga diskussioner. Det är också dessa jag raderar och skriver om när jag en annan gång är under flow, och då upptäcker jag oftast att den där viktiga informationen kommer fram helt av sig själv, och på betydligt mer spännande sätt.

Vissa delar från ett flow får så klart också strykas i efterhand, men procenten icke-flow-text jag får stryka eller skriva om är mycket högre!

Responsen jag fått av mina testläsare stämmer också mycket väl in på mina egna observationer. De stycken jag sparat från ett flow får mycket beröm, men stycken där jag inte varit i flow har flera gånger omtalats som trögare att läsa.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Kvalitet VS kvantitet

  1. icafischerstrom skriver:

    Spännande och så intressant. Jag känner mig lyckligt lottad att vara en av dem för vilka flow blir bra text. Dvs både kvalitet och kvantitet. Det är lite de stunderna jag skriver för.

  2. Maria V skriver:

    Jag håller också med dig helt. Det som är lite synd för min del är att det där stunderna med riktigt flow kan komma väldigt sällan vilket har gjort att romanen har tagit lång tid att få ner på datorn. Jag måste nog träna på att koppla bort min inre redigerare som har så svårt att förstå att hon är ovälkommen ibland 🙂

    • Ida Tidman skriver:

      Det kommer sällan för mig också så därför brukar jag se till att skriva mycket när det väl kommer. Där emellan småskriver jag och redigerar flow-text. Jag tränar också på att koppla bort redigeraren, och det funkar bra så länge jag också släpper fram den ibland 😉

  3. annaahlund skriver:

    Det här är så spännande tycker jag! Jag brukar också flow-skriva, och känner igen det du skriver om flyt och läsbarhet så mycket. Och om kvalitet och kvantitet: För mig händer det att jag slänger stora textmassor för att de inte längre passar in, men det gör ju inte att de haft mindre betydelse för själva historien. Det är genom såna stycken jag tar reda på vad jag vill ska hända, som om jag ”tänker högt” genom att skriva. För mig är det viktigt att tänka att text inte är mindre värd för att den slängs, den fyller bara en annan funktion än den som blir kvar. Trösterik tanke dagar när allt känns dåligt, tycker jag 🙂

  4. Jag känner så väl igen mig i detta (precis som jag kände igen mig i ditt sätt att skriva i ett flow när du skrev om det). Och eftersom jag vet att det är så kan jag låta bli de korta skrivstunderna när jag märker att texten inte flyter ur fingrarna för att vänta in de längre då flowet kan ”ta över”. När jag beskriver detta för vänner låter det klyschigt så att se någon annan sätta ord på det känns lyxigt. Plus också, jag är inte ensam om det 😉

    • Ida Tidman skriver:

      Ja, jag har också lärt mig att vänta in inspirationen när den kommer mer eller mindre. Det finns ju mycket man kan göra med texten ändå. Kul att du känner igen dig! 🙂

Kommentera

