Lördagsenkät: Tre frågor om förlag

Tack för att ni frågar oss saker! Fortsätt gärna med det, så svarar vi.

Idag slår vi ihop tre frågor till en trippelfråga om förlag!

1.) Jag har precis skickat in mitt manus till ett par bokförlag, och var såklart extremt noga med att eliminera alla småfel/missar innan. Nu har jag gjort misstaget att gå igenom manuset lite efter att jag redan skickat in det, och har upptäckt ett par grejer som jag missat, inte alls många, men ja, ett par. Tror ni att det kan påverka manusets chanser på något vis? Vet ni om några missar fanns med i era manus som ni fick rätta sen? (Okej, egentligen förstår jag nog själv att om ett manus är tillräckligt bra spelar det ingen roll om det är två kommatecken efter varandra någonstans, men jag är neurotisk och paranoid så behöver bara få ett lugnande svar.)

2) Gjorde ni något mer förutom att skicka in manuset och sedan vänta snällt och tålmodigt? Hur lång tid tog det från och med att ni skickat in tills ni fick svar?

3) Hur mycket stöd får ni som debutanter från förlag/agenter – och vilket stöd? Är det upp till er att vara aktiv på sociala medier osv?

 

Profilbild

Anna Ahlund:
1. Jag tror att du kan vara helt lugn 🙂 Min erfarenhet av förlagsmänniskor är att de är coola och proffsiga och vänliga själar som gillar böcker. Deras jobb är att leta manus, inte leta fel.
2. Jag slog in manuset i fint papper och valde matchande frimärken och tejpade fast adresslappen med snygg tejp. I övrigt tror jag inte på att ”göra något mer” än att ge den som läser manusen arbetsro, så går det fortare för alla.
3. Vi har en kommunikationsplan för boken, och har haft lanseringsmöte där vi pratat om vad som händer runt släpp och spånat roliga saker vi kan göra nu och framöver. Synlighet på sociala medier är lite upp till var och en att avgöra, tror jag. Beträffande stöd kunde jag inte vara nöjdare, Rabén & Sjögren-folket är ljuvliga. Och roliga att jobba med! Att hälsa på i förlagshuset är en riktig energiboost.

GB_Karl_Modig_1 Karl Modig:
1. Småfel tror jag inte alls att man ska oroa sig för. Som exempel så hade jag väldigt dålig koll på var punkter och kommatecken skulle vara i dialoger, men det gick bra ändå. Tycker förlaget om manuset så tycker de om manuset.
2. Jag mailade/postade mitt manus och sen tror jag inte att det finns så mycket mer att göra. För mig tog det en och en halv vecka innan jag fick svar!
3. Jag älskar mitt förlag. De håller koll på försäljningsdelen och säger åt mig var jag ska vara och vad jag ska prata om och jag kan komma med förslag. Sociala medier får man själv välja hur aktiv man vill vara.

 

7D__8786 2 - kopiaJannice Eklöf:
Jag väljer att svara på fråga 1. =)
Jag kan nästan garantera att du inte behöver oroa dig för småfel och missar i ditt inskickade manus. Lika säkert som att det fortfarande kommer att finnas såna, hur noga du än redigerat, lika säkert är det att de har väldigt liten betydelse för vad förlagen tycker om ditt manus. Skulle ett manus vara eller icke vara stå och falla med några stavfel skulle troligtvis ingenting bli utgivet. Dessutom, om alla manus redan var felfria när de kom in till förlagen skulle det ju inte finnas något jobb för alla redaktörer och korrekturläsare.
Självklart finns det grader i helvetet, men jag är övertygad om att alla som läser inskickade manus ser skillnad på en analfabet och en nybörjare som faktiskt kan formulera sig och har hyfsad koll på sin grammatik. Tillhör du bara kategori två kan du nog vara helt lugn. =)

 

IMG_8645

Ida Tidman:

1: Några småfel tror jag inte påverkar, jag har redan hittat många missar i manuset till Forsdansen som jag inte såg under alla mina genomgångar. Så länge som missarna är så små att de inte stör läsningens flyt så är det oftast inga problem!

2: Det enda jag gjorde förutom att maila in allt till olika förlag var att formatera manuset så att det såg läsvänligt och proffsigt ut och därefter vänta spänt. Några snabba tips är indrag på båda sidor (för kortare rader och plats för anteckningar), minst 1,5 i radavstånd och typsnitt med serifer. Gör gärna ett sidhuvud överst på varje sida med manusets namn, ditt namn, kontaktuppgifter etc. och glöm inte sidnumreringen! De flesta förlag vill gärna också ha ett följebrev där du översiktligt berättar om dig själv och boken, samt en fullständig, kortfattad synopsis.

3: Stödet är mer av ett samarbete där mitt förlag kommer med förslag (exempelvis om distributionskanaler och sociala medier) och vi gemensamt lägger upp en strategi.

 

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla Linde:

1.) Håller med ovanstående kloka svar. Jag skulle vilja påstå att något fel alltid blir kvar i även de mest korrlästa manus!

2.) Ingenting mer än just att vänta faktiskt. Jag brukar börja med något nytt manus under tiden. Annars skulle jag bara uppdatera mailboxen hela tiden och bli knasig på kuppen! Där i sista omgången hann jag inte vänta så länge då svaret kom nästan med vändande post.
Fortfarande är det dock en del förlag jag ännu inte fått svar från … 1,5 år senare!

3.) Eftersom min förlagslösning ser lite annorlunda ut så ligger mycket av ansvaret på mig. Vilket är både roligt och lite nervöst. Men jag gillar att vara väldigt involverad i det som sker – och kunna styra det!

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

