Gästblogg: Birgitta Stillman

TRYCK_AdobeRGB_1 (2)

Foto: Agneta Gelin

Om kvinnohistoria genom faktabaserad fiktion…

Sommaren 2014 låg jag på operationsbordet för att rensa karpaltunneln. Kirurgen snittade upp min högra handled och assisterande sköterska frågade vad jag jobbade med. Jag svarade, ”mestadels varit hemmafru men har skrivit en roman som kommer ut till jul”. Förvånade, undrade båda vad den handlade om. Jag berättade att den var om 1600-talet, då kristna kyrkan försökte utrota gammal folktro och hur det framför allt drabbade kvinnor. Nu blev de väldigt nyfikna och under hela operationen pratade jag på, och visste knappt efteråt vad jag hade sagt. När snittet sytts ihop och min hand fått ett stadigt bandage ville de absolut veta bokens titel och var de skulle kunna köpa den, och skrev ned uppgifterna på ett papper.

 

Jag startade mitt romanprojekt på skrivarlinje distans vid Tärna folkhögskola 07-09. Mitt intresse för kvinnohistoria och perioden för häxprocesserna gav mig temat.  Jag har alltid retat mig på skapelseberättelsens lögner i den patriarkala, kristna bibeln, som ju är ursprunget till kvinnans traditionellt underordnade ställning. Ni vet, att hon blev tillverkad av Adams revben och hade skulden vid syndafallet. Mannen gjorde sig till norm och kvinnan jämförs med denna. Kvinnliga sfärer genererar fortfarande lägre status i samhället och detta har naturligtvis också med ovanstående att göra.  Jag såg häxbränningarna som den yttersta manifestationen för hatet och nedvärderingen av kvinnor och ämnade skriva om detta, men min målsättning var att inte göra dem bara till offer.  Jag ville utgå från fakta men det fick bli min egen berättelse utifrån tolkning av dessa.

Jag gjorde en seriös bibliotekssökning i ämnet och använde många olika källor, nämner ett par här; Bengt Ankarloo, expert på häxprocesser. Där läste jag in mig på satansskräcken och de bakomliggande faktorerna. Jag tog del av de åtalspunkter som användes mot trolldom och häxeri, samt de exempel som beskrevs från riktiga rättegångar. Vad gäller det gamla bondesamhällets folktro, med magi som ett starkt inslag, har jag använt Ebbe Schöns litteratur.  Jag skrev inte ned synopsis utan hade en tänkt, övergripande ram.  Mina nya kunskaper fick bilda basen då karaktärerna klev fram och agerade. De hade egna viljor och jag kände mig ibland som ett medium genom vilket de talade. När berättelsen kommit i hamn redigerade jag. Språket var eget, men jag tyckte att det gestaltade innehållet. Under arbetes gång reflekterade jag ofta över hur utelämnade vi är till de ”sanningar” som för tillfället råder i samhället, och hur lätt fanatisk tro och rädsla leder till förföljelse. Mitt tema kommer tyvärr alltid att vara aktuellt.

2012 gjorde jag utskick till förlag. Ett med utgivningsprofil på historisk litteratur gillade det och tog in för djupläsning. Fick värdefull respons men nej, marknaden osäker för en sådan bok. Manuset fick ligga till sig. Ny redigering, jag kortade det hundra sidor och rätade ut språket något. 2014 nya utskick och ett fantastiskt bemötande med positivt svar från ett nystartat hybridförlag. Skulle få korrektur, sättning och omslag, erhålla procentsats per sålt exemplar men själv stå för tryckkostnaden. Tvekade, men skrev så kontrakt och valde en begränsad upplaga.

Btj-omdöme efter utgivningen kom omgående. Innehållet gillades, men det tog lite tid att komma in i språket och utförandet kunde bli bättre i uppföljaren. Blev sedan glad över en bloggrecension som menade att språket var en av bokens styrkor. En fantastisk recension och rekommendation till bibliotek skrevs av en docent i historia vid Uppsala universitet, inläst på ämnet. Hen brukar störa sig på fakta i historiska romaner, men fångades helt av min skildring. Läsare tycker att innehållet väcker reflektioner över tillvaron och vissa har sträckläst. Det finns önskemål om en fortsättning. Jag har gjort några signeringar och uppläsningar. Boken har nu dragit in sin tryckkostnad och har inget bäst-före-datum.

Mitt förlag växer med duktiga författare och finns på Bokmässan 2016, så också min roman. Jag skriver på en fortsättning och jobbar med att ytterligare vässa verktygen, har också material att bearbeta till både diktsamling och novellsamling. Min drivkraft är att skriva där jag tycker att det bränns mest.

Tack för att du ville ta del av mina tankar om mitt skrivande!

Birgitta Stillman

 
Välkommen att läsa mer om du vill!

Ebes förlags hemsida

Recensioner av Förbannelsen

Birgittas facebooksida

 

Det här inlägget postades i Debut, Gäster, research. Bokmärk permalänken.

Kommentera

