Flow och sidoprojekt

GB_Karl_Modig_2

Ibland suger det att skriva. Det gör verkligen det. Även om det är en novelluppgift i åttan, hemtenta på universitetet eller en bok som ska skrivas så kommer det förr eller senare att suga.
Man sitter och har flow, texten glider på, precis rätt ord kommer in på precis rätt plats och så händer det. En scen som inte vill fungera. En mening som bara inte går ihop. Väggen. Stoppet. Stupet.

Så vad kan man göra åt det?

Går det ens att göra något åt det?

Det finns massa man kan göra åt det. Ta en promenad. Dricka en kopp te. Kolla på en film. Men man är ju upp i FLOWET och då vill man inte att det ska ta slut.

Mitt tips för dessa stunder är att man har ett sidoprojekt. Någonting annat än det man håller på men som man ändå tycker om. Gärna någonting kortare än det format huvudprojektet är i.

Skriver du på en episk fantasy? Testa en deckarhistoria som sidoprojekt
Skriver du en polisroman? Testa en äventyrsnovell i rymden
Ungdomsroman? Testa erotik!
Det är både ett sätt att hålla kvar det roliga i att skriva och ett sätt att utvidga sin comfort-zone.

Jag håller just nu på och skriver en uppföljare till min debut och som sidoprojekt har jag börjat med en komedi om döden och depression. Jag tycker att det funkar väldigt bra då jag anstränger mig för att använda olika berättarröster i texterna, så variationen blir skön samtidigt som det blir kul och jag kan experimentera mer i mitt sidoprojekt.

Och har man tillräcklig tur så kan det visa sig att sidoprojektet är så roligt att det kan bli huvudprojekt.

Hur gör ni när skrivandet är tråkigt? Vad tror ni om sidoprojekt? Har ni sidoprojekt?

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Flow och sidoprojekt

  1. Ping: Hitta något nytt | Debutantbloggen

  2. sussianderssons skriver:

    Vad skönt att veta att man inte är ensam med att stöta på den där väggen när man är mitt inne i ett flow. Jag har kommit till en vägg i mitt skrivande. Orden vill bara inte komma. Jag vet precis vad som ska hända men jag vet inte hur jag ska komma dit. Jag har svårt att få ihop de där vardagliga detaljerna i mina berättelser, INNAN själva HÄNDELSEN. Så jag är glad att jag har ett sidoprojekt och jag är glad att du kallar det så. För när jag måste gå ifrån min berättelse pga väggen känns det som ett misslyckande att börja jobba med det där andra. Så tack för att du gjorde det till något positivt för mig. Mitt sidoprojekt är en berättelse (känns fel att använda ordet manus när jag inte blivit publicerad ännu) som jag hållit på med sedan tonåren (!) och som jag hittade den i en låda för ett tag sedan. Jag bestämde mig för att redigera och färdigställa den för att sedan försöka få den utgiven. Jag tycker jag är skyldig mitt mycket yngre jag det. Som du föreslog så är det en annan genre än mitt huvudprojekt.
    Slutligen ett försenat Hej till dig och de andra nya Debutantbloggarna 😊.

    • karlmodig skriver:

      Hej och förlåt för ett långsamt svar!!
      Jag brukar också fastna där, i vardagsdetaljerna innan allt spännande händer!! Och man hade ändå en del bra idéer som tonåring, ibland går jag också tillbaka och tittar på vad min hormon-hjärna kom på!
      Lycka till!!

      • Susanne Andersson skriver:

        Ingen fara :). Skönt att fler än jag fastnar på de där vardagliga händelserna mellan händelserna man verkligen ser fram emot att få skriva. Tack :).

  3. Pia Widlund skriver:

    Jag brukar varva bokskrivandet med kortare berättelser, antingen i novellform eller kortare berättelser på bloggen. Att varva har jag bra erfarenhet av. Det är bra för kreativiteten.

Kommentera

