Och sen då?

IMG_8645Det var inte alls länge sedan den där dagen då första boken var färdig. Inte publiceringsfärdig, men med ett första utkast sparat och avslutat i datorn. Då hade jag planen klar, jag skulle ju skriva två uppföljare.

Nu är jag snart framme vid den magiska minuten då jag sätter punkt för hela trilogin, och jag ska verkligen försöka att hålla den till enbart en trilogi.

Så då är den självklara frågan – vad ska jag skriva sedan?

 

 

Man måste ju någon gång i livet skriva en vikingaroman, har jag hört. Tur, eftersom jag är rätt sugen på att göra just det. Men det skulle inte vara den klassiska, med strapatser på haven i fjärran länder. Jag skulle vilja skriva en vikingaroman som utspelade sig här i landet. I någon liten bortglömd inlandsby som bara dess invånare uppskattar och endast grannbyn fruktar. En by som lever sitt eget liv, med alla dess intriger och draman, utan så mycket inblandning utifrån. Detta skulle jag krydda med mörker och våld, passion och kärlek, fiendeskap och förbindelser, blodiga blot och en stor portion förkristen magi med övernaturliga influenser.

Jag skulle vilja ge mig ännu djupare ner i fantasyträsket. Någon gång vill jag skriva en fantasyroman av typen som inte ens behöver publiceras om man inte vill. Bara något jag skulle göra för att ha kul, utan krav. Det skulle vara riktig High Fantasy med drakar och demoner, krig och kungar i en magisk värld. Den skulle vara så full av klyschor att den gränsade till parodi. Jag skulle ta med så många jag bara kunde få in.

Jag vill skriva skräck. Riktig nagelbitande horror. Det har jag länge haft smak för, och jag fick blodad tand på riktigt när jag skrev andra boken i min trilogi, där det finns vissa skräckelement. Jag har en liten förkärlek för gore, en fascination för apokalypser och en zombiefobi som heter duga. I kombination kan det bli riktigt bra. Jag kommer nog skriva mycket skräck i framtiden om jag får göra en förutsägelse.

Jag skulle vilja skriva något filosofiskt och samhällskritiskt. En lång och invecklad roman med djupt budskap som vilar på en enkel intrig. Något postapokalyptiskt, men kanske lång tid efter apokalypsen. Något som tar upp vad som händer med de som får handskas med konsekvenserna.

Vad skulle ni vilja skriva? Och framför allt, vad vill ni läsa?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Och sen då?

  1. Ingrid skriver:

    Tycker det låter spännande med en vikingaroman och framförallt med kvinnor i huvudrollerna, som måste kämpa för att överleva i någon liten bortglömd inlandsby. Deras män är ju ute på strapatser på haven i fjärran länder… ha ha. Lycka till

  2. icafischerstrom skriver:

    Vikingabok låter riktigt, riktigt bra. Är med på ditt tåg om att skriva fantasy bara för mig själva, inte för att någon annan ska läsa. Men vill också skriva fantasy, riktig fantasy, men inte upptrampad fantasy.

  3. Lisa Tidman skriver:

    Låter som att man kan förvänta sig en del spännande böcker i framtiden!
    Jag se nog främst fram emot den första och den sista 🙂

  4. Elinasbokliv skriver:

    Själv så skriver jag just nu (nästan) på precis en sådan fantasybok! 😉 Jag hoppas dock på att det inte är allt för mycket klyschor! 😛

Kommentera

