Lördagsenkät: Vilka var dina topp tre favoritböcker när du var 10 år?

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla Linde:
1. Min absoluta favoritbok runt de här tiden var Pestens tid av Stephen King. Jag såg miniserien på TV och blev helt besatt. Strax efter det besökte jag min farfar och såg att han hade boken i en av sina många bokhyllor. Världen som öppnades för mig när jag insåg att grymma TV-serier också kan finnas som böcker! Jag fick den av honom, och än idag är den på min topp tre-lista över böcker jag älskar.
2. Skriet från vildmarken av Jack London. Innehåller fortfarande några av de vackraste och mest vemodiga miljöbeskrivningar jag någonsin läst.
3. Allt om Svarta Hingsten. Jag var en hästtjej, trots allt.

 

Profilbild

Anna Ahlund:
När jag var tio hittade jag en fantasyserie som heter Lejoninnans sång av Tamora Pierce. Ojojoj. Den handlar om Alanna som vill bli riddare i en värld där bara killar kan bli riddare. Hon byter plats med sin tvillingbrorsa som vill bli magiker och börjar i riddarskolan som sitt alterego ”Alan”. De där fyra böckerna är FANTASTISKA! De födde så mycket tankar om genus och kön och identitet hos mig, vilket mitt vuxenjag är tacksam för. De är romantiska och välskrivna och actionfyllda och spännande, och scenerna när Alanna i all hemlighet får en klänning uppsydd och känner sig stel när hon typ lajvar adelsdam i smink och peruk och ska dansa med sina ovetande riddarkompisgrabbar är bara så BRA. Åh vad bra böcker det är. Dessutom var det första gången jag läste om en romankaraktär som fick mens, det tyckte jag var extremt spännande när jag var tio. Varför tar inte fler böcker upp det?

 

IMG_8645Ida Tidman: Jag minns knappt vilka mina favoritböcker var när jag var just tio, men strax efter det (i elvaårsåldern) så fick jag upp ögonen för Harry Potter. I och med det så blev fandomen en stor del av min tillvaro. Jag läste också Grottbjörnens Folk och dess efterföljare i den perioden, och de gjorde stort intryck på mig och jag hittar fortfarande aspekter i mitt liv och mitt skrivande som jag kan spåra tillbaka till den serien.

Jag läste väldigt mycket när jag var yngre. Inte sällan en bok om dagen när det var som mest intensivt. Jag läste i skolan, på rasterna, i smyg på lektionerna, hemma på kvällen och långt in på nätterna.

 

7D__8786 2 - kopia

 Jannice Eklöf:
Helt ärligt kommer jag inte ihåg vad jag läste när jag var tio år gammal, det är trots allt 26 år sen och jag har inte den vassaste av minnesbanker. Det enda jag kan säga med säkerhet är ATT jag läste och om jag skulle våga mig på en gissning så var det Kitty-böckerna. Jag älskade dem, samlade på mig så många jag bara kunde och ville mest av allt i hela världen vara som Kitty. Jag och min bästis Jennie försökte hitta på mysterier vi kunde lösa i bästa Kitty-anda men det hände dessvärre inte så mycket mystiskt i Alby. Hade det gjort det är jag säker på att vi hade löst det, men nej, jag fick lov att lägga detektiv-karriären på hyllan.

GB_Karl_Modig_1

Karl Modig: Jag älskade Skriet från Vildmarken av Jack London, precis som Camilla. Det var någonting med historien om hunden som längtar efter en plats att höra hemma som träffade mitt hjärta.
Harry Potter var också en stor favorit. De böckerna/filmerna är verkligen helt fantastiska. Älskar fortfarande den världen.
Sen minns jag inte riktigt nummer tre. Det var någonstans runt 10-12årsåldern som jag började läsa Sagan om Drakens Återkomst, som jag fastnade för i några år.

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i barnböcker, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsenkät: Vilka var dina topp tre favoritböcker när du var 10 år?

  1. Ping: Böcker av betydelse

Kommentera

