Gästblogg: Anne Liljeroth

webb-9788Två och ett halvt år senare

Första boken är som första kyssen. Den sammetslena känslan när man låter handen glida över omslaget för första gången, den är euforisk. Det är sann lycka att det man skrivit publiceras, görs tillgängligt för andra att läsa. Och pirrigt. Man kliver in i en ny värld, gör sig sårbar och publik. Från den dag man debuterar blir ens skapande offentligt.

Jag debuterade hösten 2013 med boken Bara människor. Berättelsen om Saga, som flyttar hem till sin barndomsstad och gör upp med sitt förflutna. I mars släpps min tredje roman, På andra sidan gatan. En kärleksroman som utspelar sig i en aktuell samtid. Två och ett halvt år har gått och  debuten har förvandlats till ett författarskap. Min och branschens relation är inte längre en förälskelse, vi är numera i en relation.

Och precis som med alla relationer så krävs det hårt arbete för att bevara den, ibland eftergifter och kompromisser. Men framför allt krävs det tillgänglighet och uthållighet. Man måste finnas där för sin partner (branschen och framför allt läsarna), även om den ibland känns ointresserad och lynnig.

Tillbaka till pirret vid debuten. Jag minns det som att kliva in i nya rum varje gång jag gjorde något som jag aldrig tidigare gjort. Att säga ”jag har skrivit en bok”, eller att kalla sig för författare, att säga ja när ett bibliotek frågade om jag ville komma och berätta, att låta mig intervjuas av ett månadsmagasin. Sakta förflyttade jag mig in i en ny värld. Jag började bygga min nya identitet, mitt författarskap.

Jag har arbetat med varumärkes- och kommunikationsfrågor i väldigt många år, givit råd och skrivit strategier, varit chef och konsult. Jag borde kunna det här med marknadsföring och kommunikation. Men med en alldeles egen produkt (mina böcker) och mig själv som avsändare till den kändes det ändå – ja just pirrigt. Och svårt. Att lyfta fram sig själv är ovant, och inte helt bekvämt.

Två och ett halvt år senare. Vad kan jag dela med mig av? Jo, hur viktigt det är att bestämma sig och våga säga det högt. Jag skriver och jobbar med mitt författarskap. För att det är vad jag älskar att göra. Det krävs uthållighet för att bygga kännedom. Sakta växer skaran av läsare och relationen med branschen. Och det krävs öppenhet, ett slags offentlighet utan att vara privat. Att bjuda på sig själv, sin framgångar, motgångar, tankar och sitt skrivande är en del av författandet. Ingen relation utan en person bakom boken. Hur ska omvärlden annars kunna känna till mig och det jag gör? Och sist, men inte minst (och det absolut svårast); det är bra att ha en intention, som beskriver varför man skriver, och vad man vill med sina böcker. Ett budskap som gör dig synlig i mängden av böcker som varje år ges ut, som man kan återkomma till. Jag skriver feelgood som skaver och berör, historier med värme som lockar till eftertanke. Jag vill att människor som läser mina historier ska reflektera över hur världen ser ut idag, och hur vi beter oss. Jag är övertygad om att en bok (som tar timmar att läsa) kan ha den effekten på läsaren, kan bidra till en bättre värld.

Slutligen; en bok bygger inget författarskap, det krävs fler för det, men känslan när man smeker sin första bok går inte att kopiera. Du som ska debutera, njut av det, njut av vara förälskad. Och förbered dig för en lång relation genom att arbeta långsiktigt, vara stolt över det du gör och var uthållig. Lycka till!

Anne Liljeroth

ASG_omslag_3D_WEB

Mer om mig hittar du på min sida: www.anneliljeroth.se

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gästblogg: Anne Liljeroth

  1. annisvensson skriver:

    Hej Anna, tack för ett intressant och inspirerande inlägg. Och jag tror som du, att det är bra att sätta mål och verkligen sätta ord på det man vill göra och säga det högt både för sig själv och till andra. Ett bra sätt att nå dit man vill. Jag har även hittat till din hemsida och börjat läsa. Mycket intressant läsning 🙂

Kommentera

