Tre bra förslag till dig som inte vet hur du ska presentera din bok

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Apropå det där återkommande problemet med pitchar och att kunna presentera sin bok i olika sammanhang: Här kommer tre förslag till dig som har slut på idéer.

1. Känner ni till Henrik Langes fantastiska bok 80 romaner för dig som har bråttom?

Lange

Den bygger på den genialiska idén att sammanfatta kända böcker på fyra serierutor.

Romeo och Julia

ANVÄNDBART! Sammanfatta din bok i fyra rutor, kopiera upp en hög du alltid kan bära med dig, och du behöver aldrig öppna munnen i pitchsammanhang igen.

Detta är min favorit (även om jag tycker att Mina drömmars stad handlar om lite mer än just det där):

Mina drommars stad

När en flera hundra sidor lång roman kokas ner till fyra serierutor blir det naturligt att plocka bort fluff och bara ha med det allra viktigaste. Personer, problem, vändning, slut, och gärna en känsla för temat och stämningen i boken. Elegant och platseffektivt presenterat.

Frankenstein.jpeg

 

2. Ett annat användbart och tidsenligt presentationssätt är twitterpitchen. Varför breda ut dig mer än du behöver? Håll dig till 140 tecken. Här har jag twitterfierat mitt förlags säljtext om Du, bara:

John blir kär i Frank, killen som hans storasyster Caroline tingat. En hjärteknipande historia om otämjbar kärlek, syskonskap och vänskap.

Nätt och effektivt. Kan med fördel läsas upp med sån nedbasad filmtrailerröst för största möjliga effekt.

 

3. Annars tycker jag att det överlägset bästa sättet att presentera en bok är att använda sig av schlagerpitchen.

Utgå från din bok och följ denna litteraturmashade melodifestivalsformel:

Vers 1:
En rimmande sammanfattning av premiss och karaktärer enligt mönstret
A B A B (rad 1 och 3 respektive 2 och 4 rimmar)

Exempel:
Johns syrra är van att bestämma
och nu har hon spanat in Frank
Hon visar upp honom hemma
men uh-oh! Johns hjärta goes bank-bank-bank

Eller A A B B (rad 1 och 2 respektive 3 och 4 rimmar)

Exempel:
John blir kär i sin syrras kille
det var inte vad syrran ville
Syskonen bråkar, hur ska det gå?
oj oj, åh åh åh

Brygga:
Två eller fyra rimmande rader som bygger upp mot refrängen, intensiteten stiger, och första vändningen presenteras.

Refräng:
Romanens kärna, det viktigaste temat sammanfattat i ett par meningar som är lätta att komma ihåg, gärna dubbeltydigt så att texten växer i slutet av låten. Innehåller även med fördel tuggummielement som fastnar i hjärnan.

Vers 2:
En del som till formen är identisk med vers 1, men nu med text som sammanfattar romanens andra del.

Brygga:
Uppbyggnad mot andra vändningen, övergripande känsla av hot och problem.

Refräng:
Återanvändning av tidigare refräng för att påminna om bokens viktigaste tema.

Stick:
Romanens andra vändning, gärna med en twist som får lyssnaren att hinna tänka HUR SKA DET GÅ?! innan bokens slut avslöjas tre sekunder senare och sticket mynnar ut i dubbelrefräng med tonartshöjning.

Allvarligt talat, schlagerpitchar du din bok kommer alla att läsa den, jag lovar.

 

Jag HOPPAS för övrigt att boklåtar blir det hetaste heta i Melodifestivalen 2017.

 

 

(De brukar vilja ha in bidragen i augusti eller september tror jag. Just sayin’.)

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, Låttexter, Skrivövningar. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Tre bra förslag till dig som inte vet hur du ska presentera din bok

  1. linneagelland skriver:

    Fler boklåtar till folket!
    Titta bara hur bra det gick för Kate Bush med ”Wuthering Heights” – den är ju en klassiker i sig.
    Jag skulle vilja höra en trilogi, där man släpper låtarna en i taget med någon veckas/månads mellanrum så att man bygger upp spänningen för vad som ska hända i nästa sång.
    Melodifestivalen skulle bli hemskt mycket roligare!
    //LG

    • annaahlund skriver:

      Jaaaa, ÄLSKAR Wuthering Heights! Såå bra! Intertextualitet när det är som bäst! Åh, vilken bra idé! 🙂 Underbart om folk tänker typ ”jag brukar ju inte kolla på Mello, men jag måste ju veta hur det ska gå i den där trilogi-romanlåten … ” Det är helt klart något att spinna vidare på, jag kommer rösta på dig om du fixar ihop det!

  2. Pia Widlund skriver:

    Det där med 4 bilder gillade jag. Kort och koncist. Det finns ju dom som hävdar att kan man inte säga vad man vill på 10 sekunder så kanske man ska tänka igen allt en gång till.

    • annaahlund skriver:

      Ja, visst är det bra med rutorna? Den där boken är så galet rolig. Tiosekundersregeln var en bra grej att förhålla sig till, smart! Jag tror att det ligger mycket i det. Vi vill ju att de som lyssnar ska bli intresserade, då känns det smartare att få dem att vilja fråga grejer än att ge dem alla svar på en gång 🙂

  3. Camilla Linde skriver:

    Åhhhh Anna! Alltså. Jag som avskyr schlager. Men boklåtar. Det skulle jag baske mig lyssna på!
    Riktigt bra tips för övrigt – framför allt för en person som jag som har en enorm oförmåga att fatta mig kort 🙂

    • annaahlund skriver:

      Hehe! Eller HUR! Jag med! Din bok skulle kunna bli en sån där riktigt tungvrickarlåt, snacksnackidackdackdidelidackdackdack typ! 🙂

      Ja, det är bra övning att sätta upp lite ramar för sig själv, gillar det. Det känns lättare att vara koncis när det finns regler tycker jag, då blir det mer av en utmaning att lyckas sammanfatta på ett smart sätt utan att det känns som en tråkgrej.

  4. Anna Arvidsson skriver:

    Underbart inlägg! De två första kände jag till, men sista … 😃 Nu vet du vad du förväntas göra när vi ses idag (du är ju redan min dröminläsare till Ordbrodösen). Du tar med lämpligt instrument, ja?

  5. Tack för ett kul och, som vanligt, inspirerande inlägg Anna!

    Och för alla som inte kan vänta till melodifestivalen 2017 så kan jag tipsa om Sara Lövestams hit-låt ”Vad är grejen med en verbfras?” som hon släppte några veckor innan boksläppet ”Grejen med verb.” Och den boken blev ju en succé, så det här är uppenbarligen en metod som fungerar. 😉
    Här finns låten:

  6. kuggekugge skriver:

    Schlagerpitchen! Så otroligt bra! Blev jättetaggad på idén! 😀

  7. Ping: I hissen med chefen | Michaela

  8. Kära Syster skriver:

    Hahaha, det här inlägget blev bara mer och mer galet! Schlagerpitchen är helt klart ett nytt begrepp för mig, däremot skulle jag hellre testa serierutssammanfattningen. För då får man rita. 🙂

    Men alltså, bra gjort med att sammanfatta din bok på rimmande schlagervers! Är sjukt impad.

    /Anna

    • annaahlund skriver:

      Hehe, tack! ❤ Jag hade gärna gjort hela låten, men det kändes lite otaktiskt att spoila hela handlingen tre månader innan boken släpps! 😉 Eller hur, serierutesammanfattningen är jättekul! Jag gjorde det med estetelever på gymnasiet, det blev SÅ fina serier verkligen!

Kommentera

