Ett sätt att skriva en synopsis

GB_Karl_Modig_2

Om två veckor ska jag till min gamla gymnasieskola och prata lite om hur man skriver böcker. Personligen föredrar jag att strukturera mitt arbete så mycket som möjligt. Därför tänkte jag skriva ett inlägg om hur jag brukar skriva mina synopsis.

1.En kort sammanfattning av historien (också känt som hiss-pitch).
Här skriver jag sammanfattningen av historien i två-tre meningar. Det ska vara så kort att man hinner berätta det under en hissresa.
T.ex:
Harry Potter får veta att han är trollkarl och börjar på trollkarlsskolan Hogwarts. Där lär han sig magi och försöker hitta De Vises Sten.

2.Vad är det för sorts historia?
Är det en ungdomsroman? En deckare?
T.ex:
Star Wars är science fiction. Tänk en klassisk riddarhistoria fast i rymden.

3.Världen (mest användbart i science fiction- och fantasy-historier)
T.ex:
Sagan om ringen utspelar sig i Midgård. Det är en medeltida värld fast med orcher, dvärgar, alver och andra raser.

4. Historien i långa drag
Här brukar jag skriva exakt vad som händer i historien, mening för mening. Varje mening blir sen till en scen eller kortare del av historien. Det fina med det är att när man börjar skriva så läser man första meningen i den här delen och så beskriver man det i ”huvuddokumentet”. När man är klar med första meningen så går man vidare till nästa och så fortsätter det.
Jag tror att det är väldigt bra för att få struktur på sitt arbete.

T.ex:
Bruce Wayne går på teater med sina föräldrar. Han blir rädd och de lämnar teatern tidigt. På vägen hem skjuts hans föräldrar till döds av en främmande tjuv. Bruce bestämmer sig för att ägna sitt liv åt att göra slut på kriminalitet. Han reser världen över i jakt på världens bästa lärare inom alla tänkbara ämnen. Som vuxen man återvänder han till sin stad för att bli Batman.
Hur gör ni? Brukar ni strukturera såhär eller skriver ni kanske bara på känsla?

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ett sätt att skriva en synopsis

  1. Ping: Målet | Debutantbloggen

Kommentera

