Jag är dålig på att läsa

IMG_8645Jag är en dålig läsare, riktigt dålig faktiskt. Jag har en sorts lista som än så länge främst existerar i mitt eget huvud där jag placerat läsvärda böcker i kö, men problemet är att kön bara växer och växer, den minskar inte. Det finns böcker bredvid min säng som väntar på att bli lästa. Vi har ett utmärkt bibliotek i min by som innehåller resten. Jag har en hel del fritid, och egentligen ingenting som hindrar mig från att fullkomligt uppslukas av läsningen.

Jag har avverkat en ynka bok förra månaden, och den boken hade jag redan läst tidigare. Förvisso är det en helt fenomenal bok som förtjänar att läsas tills sidorna trillar ut (Världskrig Z, av Max Brooks), men det gör ju inte direkt kön i mitt huvud kortare.

Jag tror att det har blivit lite kortslutning. Jag har läst mina egna böcker många gånger, men väldigt sällan som avslappning utan på en ständig jakt efter fel. Jag har läst andras opublicerade böcker, men då som en testläsare som förväntas komma med åsikter. Jag har studerat de böcker jag fångats i och de böcker jag lagt ifrån mig, noga, för att lista ut exakt varför.

Jag har blivit yrkesskadad. Jag kan inte längre se en film utan att recensera den dramaturgiska kurvan. Jag kan inte läsa ett inlägg på Facebook utan att göra ett hemligt korrekturförslag i mitt huvud.

Jag har blivit bakbunden. Läsning som jag tidigare så passionerat ägnat mig åt har blivit jobb för mig, inte längre avslappning. Att bli fångad bortom korrekturläsningens hårda grepp kräver numera en helt annan nivå av engagemang, och en typ av böcker ännu mer i min smak.

Jag tror att jag måste gå på avgiftning, för det här är inte bra. Livet blir ju genast så mycket fattigare utan en god bok. Jag ordinerar härmed mig själv total avhållsamhet från korrektur från och med det datum Forsdansen släpps och fram till årsskiftet. Som medicinering minst en bok i veckan, men tillgången bör vara obegränsad och stimulerande.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är dålig på att läsa

  1. icafischerstrom skriver:

    Det låter hemskt :/ Hoppas du kan hitta något som funkar!

  2. Ella skriver:

    Jag känner igen mig så väl i din yrkesskada! Avhållsamhet och en bok i veckan som botemedel? Tackar, det provar jag gärna… 🙂

Kommentera

