Mina personligheter och jag

7D__8786 2Jag är en sån som gillar att styra upp saker. Att organisera, sortera och planera. Det är en personlighet jag besitter. En annan är den förstas raka motsats: slarvig, stökig och förvirrad, men hur osannolikt det än kan tyckas trivs mina båda personligheter ganska bra tillsammans. Oftast är de hyfsat överens och i fint samspel med varandra. P1 packar gympaväskor och håller reda på möten och utflykter för att sedan gå ut till kontoret där den ägnar sig åt att styra upp andras papper och siffror. Vid arbetsdagens slut kan den så avlösas av P2 som strör saker omkring sig, tappar bort grejer i parti och minut och ser på tillvaron med allmänt mañana – tänk. Men som sagt, det funkar.
(Jag tror det är värst för min man som säkert önskar att han alltid vore gift med Personlighet 1 och slapp den där andra, men jag tror å andra sidan att det är därför de är så noga med att trycka på den där “i nöd och lust”-prylen under alla vigslar.)

Nu är det dock trubbel i paradiset, molnen hopar sig och mina personligheter vill inte riktigt samsas. Det börjar nämligen närma sig boksläpp och i och med det: releasefest.
Ett obligatoriskt inslag i samband med denna stora tilldragelse och ingenting jag vill eller tänker gå miste om. Problemet är bara att tiden går, den har ju en tendens att vilja göra det, och jag har exakt noll planerat. Noll som i intet, njet, finns inte.

Ettan, djupt bekymrad över detta faktum, skulle helst av allt ha velat ha varenda detalj under kontroll för längesen, men dessvärre är det Tvåan som leder den här fighten än så länge.
Det ordnar sig. På nåt mirakulöst sätt kommer allting att klarna och reda ut sig själv, ner till minsta detaljnivå.
P1 observerar maktlöst, med magsyran stadigt stigande, hur P2 lojt lutar sig tillbaka och väntar på undsättning. Det ordnar sig, det är ju nästan två månader kvar.
(Mindre än sju veckor faktiskt, Ettan håller räkningen.)
Kampen är igång och ingen vinnare finns i sikte. Om det inte skulle råka trilla in en tredje driftig personlighet med lite att göra och massor av energi att förbruka är risken att det blir en riktig rysare. Om några veckor (48 dagar) vet vi hur det har gått. Spänningen är olidlig…

 

Det här inlägget postades i Debut, Jannice Eklöf, Releasefest. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Mina personligheter och jag

  1. Ping: Det blir nog en releasefest ändå | Debutantbloggen

  2. rakadzebra skriver:

    Kul och träffande beskrivning av säkert de flesta av oss (med olika procent) 😉

    Jag (och Lars Rambe som jag delade festen med) började med att bestämma lokalen och boka den. Då faller sig mycket naturligt. Att sedan Lars gjort det här förr hjälpte förstås mycket 😉 Sedan var jag genomsvettig och vi var inte klara när de första gästerna kom, trots all planering, men det blev superkul ändå. Det blir säkert din fest också 🙂

    • Jannice skriver:

      Åh, jag vill också ha releasefest tillsammans med nån erfaren människa. Fast det verkar ju inte vara helt lugnt ändå då. Jag hoppas det blir superkul, det måste det bara bli. Jag får bestämma mig för det helt enkelt. Säg till om du vill komma på releasefest i Norrland, vet jag. Det kommer bli kanon. =)

      • rakadzebra skriver:

        Hej igen,
        Inser nu att mitt namn inte kom upp i min förra kommentar. Jag heter alltså inte rakadzebra utan Hakan Lindgren (som nu har en ny dator med tangentbord utan a med ring över …). Boken heter ”Att raka en zebra”, därav namnet 😉

        • Jannice skriver:

          Vilket jag vet men kanske inte läsarna förstås. Ett hyfsat originellt namn får man ju annars säga att det är i alla fall… 😉

  3. Marie Hedegård skriver:

    Det låter skönt att du har den där P2-sidan också. Men du kanske inte ska låta den planera festen:-) Jag är nog i samma sits som du. Och jag blev jättestressad när du hade superkoll på antal dagar till releasefesten. Jag upptäckte precis att jag bara har trettio dagar kvar.
    Jag är en sån som låter P1 göra all planeringen. Men någonstans på slutet brukar P2 ta över så jag har inte haft en enda fest där inte gästerna har fått börja med att delta i matlagningen. Ju närmare festen jag kommer så fadar P1 ut. Hon smiter väl när hon upptäcker att tidsschemat inte håller.
    Jag har bokat lokal till min releasefest och skrivit inbjudningskort men inte fått ut dem än. Men där tar det slut. Det kanske börjar bli dags att börja planera. Jag kanske i alla fall ska få ut inbjudningarna. Sen är det ju många dagar till planeringen. Eller!

    • Jannice skriver:

      Till att börja med: Grattis till boksläpp! Vad kul, du har ju läget lite under kontroll iaf. Men jag förstår precis hur du tänker. Eller låter bli att tänka. 😉 Du får gärna uppdatera om hur det går med festen. =)

      • Marie Hedegård skriver:

        Egentligen skulle man nog gå ihop om det där med releasefest. Det låter perfekt att slå ihop sig med någon som varit med förr, som Rakadzebra gjorde. Jag rapporterar hur det går för mig, om gästerna måste fixa sina egna snittar ;-). Så får vi se om det blir P1 eller P2 som fixar din fest.

        • Jannice skriver:

          Ja, det skulle vara perfekt med en partner in crime. Jag håller tummarna för dina snittar och allt det andra som ska fixas! =)

  4. Elinasbokliv skriver:

    Haha låter intressant med två så olika personligheter. Jag har bara P1 som går runt och önskar att P2 hade existerat ibland.. 😉 Däremot har jag en sambo som är P2 hela han 😛 haha

Kommentera

