Gästblogg: Anna-Karin Andersson om research

DSC_0668Research. Låt ordet rulla i din mun. Re-search. Efterforskning. Faktainsamling.

Men hur går man tillväga när man gör research? Egentligen?

 

Det finns självklart inget entydigt svar på det. Research är allt från att läsa in sig på ett ämne, plöja böcker, rota i arkiv, gå igenom gamla tidningar, intervjua olika yrkeskategorier, intervjua människor som varit med om något vi vill skriva om, besöka platser och kolla kartor. Research kan också vara att lägga en femöring från 1971 i handflatan, lyfta den mot taket och känna hur mycket den faktiskt väger. Eller att gå ut en tidig morgon för att se hur soluppgången ser ut.

Det viktiga är att du gör din egen research. Gå inte på myten om att soluppgången är rosa! Tänk om den första färgen som syns över den gryende morgonhimlen faktiskt är en svagt djupblå färg? Lita inte på att en femöring i handflatan knappt väger något! Tänk om den där femöringen väger mer än vad en hundralapp gör i dag?

Gör din egen research! Utforska alla möjligheter.

Jag disputerade på en doktorsavhandling i arkeologi för några år sedan. För mig innebär research att gräva sig så djupt ner i ett ämne att det blir en del av mig. Ämnet ska inte bara dallra inuti kroppen, det ska fräsa under huden, ligga som ett pirr runt armbågarna, som ett skimmer framför ögon. Och faktiskt, göra så att världen blir lite mer intressant. Om research ska fungera för mig, måste ämnet vara av den karaktär som får mig att vilja slänga hjärtat över stenmuren och själv klättra efter (ursäkta liknelsen, men jag är arkeolog …).

Låt aldrig research bli något nödvändigt ont. Välj ett ämne att skriva din bok om som du antingen vill fördjupa dig i, eller ett ämne som du redan kan. Ett ämne som gör att det blir mer intressant att leva tack vare den kunskap du kommer tillskansa dig. Eller ett ämne som redan är ditt.

Bli ägare till det ämne du vill skriva om. Fördjupa dig i det tills det ligger som ett väsande under varje millimeter av huden. Först därefter ska du skriva om det! För då är det du som vet hur fotstegen låter mot linoleummattan på en gammal polisstation, eller hur eleverna på en mellanstadieskola får väggarna att skaka när klockan ringer in, eller hur ladan känns en kall februarimorgon när bonden startar traktorn.

I mitt fall handlar ämnet om arkeologi och kulturlandskapet. Det finns få saker som gör mig så upphetsad som hålvägar, torpruiner och stenrösen som framträder i en annars öde skog. Varför? För att varje sten berättar inte bara en, utan mängder av historier. Varje röse, stenmur och stig, minner om att just här levde människor förr i tiden. Här älskade de, utkämpade strider, födde barn, sörjde, blev förälskade och så vidare.

Eftersom jag kan läsa kulturlandskapets komponenter, landskapets egen text, kan jag också plocka upp en del av de där berättelserna. Aldrig de hela historierna, men fraktioner, tillräckligt tydliga för att sinnet ska börja skapa. Jag kan följa vägen mellan fiskaretorpet till sockenkyrkan, passera eken där byborna hängde danskar under Kalmarkriget, och vandra samma väg som torparna gjorde till sockenkyrkan. Än idag måste jag passera godsets slottsliknande byggnad för att komma till kyrkan. Och jag kan känna, på dallret i luften, från vattenångan som stiger upp ur ån och grusets vassa stenar under mina fötter, hur liten hon måste känt sig när hon varje söndag gick samma väg.

Och där är hon född! Min nya huvudperson. Hon som ska spela huvudrollen i tre kommande böcker.

Hon är född utifrån den research som jag har gjort i ett tiotal år.

Hon är född utifrån den kunskap som jag redan besitter.

Hon är född som en förlängning av det ämne som får det att skimra i bröstet på mig.

Författaren Per Hagman skrev, för länge sedan, en krönika i en ungdomstidning. En mening stannade särskilt kvar hos mig:

kärlek ska kicka hårt eller inte alls. () Affärer och flirtar är för fegisar som vill leka romantiker!

Exakt på det sättet är det med research också.

Hitta ett ämne att skriva om som får världen att skimra.

Låt ämnet skölja genom dig.

Låt det kännas!

Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

