Strukturer och trådtänk i arbetet med bok två

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Att skriva min första bok innebar på många sätt att prova mig fram och lära mig saker under arbetets gång. Mycket föll på plats allt eftersom, efter en miljon omskrivningar. I efterhand inser jag att min text följer vissa strukturer som är smarta, och nu i arbetet med bok nummer två försöker jag sätta ord på vad det var jag egentligen gjorde, så att jag kan göra det mer medvetet nu.

Tidigare har jag skrivit om att jag i början av skrivprocessen öser sand. Det har jag gjort den senaste tiden. Nu har jag fått ihop en stor hög lösa scener, lösa kapitel, idéer och textsnuttar där jag testat ton eller utforskat miljöer och karaktärer på olika sätt. Nu är det dags att sammanfoga allt och skapa struktur för manuset.

 

KapitelplaneringJag valde att göra en lista på vad jag har så här långt. Jag skrev upp alla kapitel jag skrivit, hela, planerade eller halvskrivna, i den ordningen de ska komma i manuset. Detta var intressant, för jag märkte att jag dels har mycket mer text än jag trott, dels att delarna jag skrivit faktiskt passar ihop. Jag la allt i rätt ordning i mitt Word-dokument, och under varje kapitelrubrik skrev jag in den korta sammanfattningen av varje kapitel från min lista.

 

 

Någon gång under arbetet med Du, bara märkte jag att jag använder mig av en rätt schysst formel för att få ett bra driv framåt i historien. Den går ut på att flera intrigtrådar ska vara igång samtidigt i varje kapitel, så att det aldrig bara är en sak ”i luften”.

Exempel: I ett kapitel jag jobbade med igår har min nya huvudperson skaparkramp. Vi fattar att han behöver lämna in en bilduppgift, men det blir inget. Istället börjar han sms:a med en person vi förstår att han inte riktigt träffat ordentligt i verkligheten. Sms:en blir flirtiga, och de bestämmer att de ska ses på fredagens estetfest. Huvudpersonens bästis hör av sig och frågar hur det går med bilduppgiften, och huvudpersonen blir sur.

I det här kapitlet finns dessa trådar:
– Skaparkramp
– Relation till bästisen som lyckas bättre
– Flirt-sms-personen
– Den kommande festen, där de planerar att något ska hända

 

MyI nästa kapitel kanske någon eller ett par av de här trådarna hänger kvar, och några nya tillkommer. Genom att alltid ”ha igång” flera olika intriger blir förhoppningsvis resultatet att läsaren hela tiden hålls nyfiken. De olika intrigerna har sina dramaturgiska toppar vid olika tillfällen i manuset, så när flera grejer är igång precis hela tiden tänker jag att boken blir svår att lägga ner. Det blir helt enkelt inga naturliga pausställen dramaturgiskt, för topparna avlöser varandra.

 

Nu när jag skriver min andra bok försöker jag använda mig av det här tänket mer medvetet och tidigare i processen än jag gjorde förra gången. Därför har jag på min kapitellista också skrivit in vilka trådar som är med i varje kapitel. Det ger mig en bra överblick, och jag kan planera hur jag ska strö ut krokarna för att hålla uppe ett fint driv hela vägen.

Kanske är första boken ”magkänsleboken” och andra boken ett försök att medvetandegöra vad en egentligen gjorde när det blev bra? Jag gillar tanken på att effektivisera och förfina. Det ska bli spännande att se vad resultatet blir.

 

Hur gör ni? Har ni samma sorts struktur som jag, eller tänker ni på nåt helt annat sätt?

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Bok två, Debut, Du, bara, författarens hantverk, råmanus, Skrivprocessen, skrivtips. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Strukturer och trådtänk i arbetet med bok två

  1. Anna K skriver:

    Väldigt smart! Tack för att du delar med dig av råd som dessa och att du även ger exempel ur din egen bok! Väldigt pedagogiskt. 🙂 Tack för bra inlägg!

  2. Ping: Den perfekta kapitelrubriken | Debutantbloggen

  3. Nina skriver:

    Låter väldigt klokt tycker jag!

  4. Boel skriver:

    Anna, jag älskar ditt tangentbord! Men också, förstås, att få läsa om din skrivprocess. Jag har hittills i mitt skrivande liksom bara börjat någonstans och tuffat på, och tänkt lite allt eftersom och gått tillbaka när det behövs. Men nu börjar jag tänka att det här med att känna sig tvungen att skriva kronologiskt kanske bara är något slags kontrollbehov som inte alls är nödvändigt. Blir inspirerad att testa några av dina metoder från förra inlägget, och kanske också färglägga datorn på något vis. 🙂 Tack!

    • annaahlund skriver:

      Tack Boel! 🙂 ❤ Vad roligt att få inspirera! Spännande att prova dig fram till vilket arbetssätt som funkar bäst för dig. Jag gillar att få lite överblick över hela projektet genom att testa mig fram här och där, sen kan jag skriva vissa delar kronologiskt senare när jag vet mer om allt. Men kronologiskt från början känns svårt tycker jag. När jag har provat har det blivit träigt och för mycket transportscener. Jag behöver nog veta mer om vad jag ska landa i för att kunna skriva mot det, och få ett bra driv. Väldigt spännande med sånt här tycker jag. Lycka till med att hitta det sätt som funkar bäst för dig! Och JA på att färglägga datorn!! 🙂

  5. Anna Arvidsson skriver:

    Det är verkligen spännande att följa din process en andra gång, Ah ❤

    Jag ser mycket fram emot att börja på andra boken just för det här. Ska bli så intressant att se hur mycket jag kommer att göra annorlunda utifrån vad jag lärde mig på Ordbrodösen. Jag hoppas att fördelningen planering, skrivande och redigering blir något mindre baktung ( 😉 ), men gissar att jag kommer att gå i helt nya "fällor".

    • annaahlund skriver:

      Tack! ❤ Ja, visst är det spännande? Planerar du att skriva kronologiskt? Nya fäller dyker nog alltid upp, hehe. Men spännande att se vilka de blir. Det är så kul att få använda allt jag lärt mig, när jag tänker på det är det ju en hel del. Det ska bli kul att se vad vi lär oss av tvåorna!

Kommentera

