Inspiration och Game Of Thrones

GB_Karl_Modig_2
Game Of Thrones sjätte säsong har premiär nästa månad så jag håller just nu på och kollar igenom de gamla säsongerna för att repetera allt som har hänt. Precis som allting så har den serien sina brister, men satan vad välberättad den är. I böckerna tycker jag att det ibland kan ta lite för lång tid och historien segar, men i tv-serien är det uppstramat till en takt som alltid håller igång men som inte heller är så snabb att man inte hänger med.
Det, den tillräckligt snabba takten i historien, är något som jag själv försöker eftersträva i mitt skrivande och Game Of Thrones är en inspiration för mig.

Jag brukar tänka att historier inte uppstår i vakuum. Låter det konstigt? Det kanske låter lite konstigt. Men det jag menar med det är: Historier är alltid inspirerade av någonting.
Det kan vara en hund som sprang på gatan som inspirerade Jack London till Skriet i Vildmarken eller en riddarhistoria som inspirerade George Lucas till Star Wars.
Poängen är att historier alltid uppstår ifrån någonting annat, och det spelar egentligen ingen roll om inspirationen är från verkligheten eller från en annan historia.

Mitt tips kring allt det här är att aktivt använda sin inspiration. Titta på filmer/tv-serier och läs böcker och ANALYSERA dem. Tänk: ”Vad var det som den här historien gjorde bra? Vad gjorde den dåligt?” och kanske den viktigaste frågan av alla: ”Om jag hade skrivit den här historien, vad hade jag gjort annorlunda?”

För mig har en av de nyttigaste (och roligaste) övningarna varit att titta på någonting som jag inte tycker om och försöka tänka hur jag skulle ha gjort det bättre. Var det ett dåligt avsnitt i min favoritserie eller en dålig scen i en bra bok, hur skulle jag gjort om dem?

 

Vad har ni för inspiration? Hur använder ni det?

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inspiration och Game Of Thrones

  1. Camilla Linde skriver:

    Åh! Ett fellow Game of Thrones-fan som både sett serien och läst böckerna! Jag gissar att min omgivning (som sett serien men inte läst böckerna) blivit GANSKA trötta på min ständiga ”i böckerna är det faktiskt SÅHÄR …”-kommentarer efter varje avsnitt. Men då har jag någon att debriefa med nu då 😉

Kommentera

