Gästblogg: Ica om Författarskolan vid Lunds universitet

DSC_1337färg

Foto: Marica Källner

Jag som skriver heter Ica Fischerström och går fjärde och sista terminen på Lunds Universitet Författarskola. Mer om och av mig finns på min hemsida: icafischerstrom.wordpress.com

Författande är ett ensamt yrke. Vi sitter vid våra datorer, eller skrivblock (eller skrivmaskiner, i alla fall om vi heter Jan Guillou) och blickar inåt. De gånger vi rör oss bland folk iakttar vi. Planerar. Funderar. Hur ska en skrivlös person kunna förstå hur fågeln där borta påminner om något vi skrivit? Eller hur ett samtal på bussen ger oss den där knuffen som leder till ett helt nytt projekt? Vi behöver alla då och då prata med någon som kan förstå; kanske är det därför du är här, på debutantbloggen. Men hur kan vi hitta dem i verkliga livet, skrivande kollegor i kött och blod? Jag har funnit mina på Författarskolan.

Lunds Universitets Författarskola är ett tvåårigt program där målet är att färdigställa ett litterärt verk. Med hjälp av en erfaren handledare skriver du din bok, samtidigt som du får prova på övningar och olika genrer för att utveckla ditt skrivande. En viktig del av utbildningen är responssamtalen, där texterna diskuteras och förbättras. Faktum är, när jag frågar Therése Granwald, programkoordinator, om den idealiska författarskolestudenten trycker hon på dessa samtal. ”Idealstudenten har ett rikt stoff som kan tas med in i textsamtalen. Hen vill hjälpa andra att utvecklas, och är själv mottaglig för respons.”

Av denna anledning har skolan ett erfarenhetskrav (antingen 60hp eller 5 års arbetslivserfarenhet). Därutöver krävs ett arbetsprov och ett personligt brev som läses och bedöms efter hantverksskicklighet, innehåll (har författaren en originell eller intressant röst, eller något att berätta osv.) och utvecklingspotential.

”De som kommer in är de bästa texterna följda av ett personligt brev som antyder öppenhet och vilja att diskutera både andras och egna ofärdiga texter”, säger Therése.

När jag bestämde mig för att ansöka var mitt nuvarande romanprojekt (tänk 10-tal, kvinnlig frigörelse och inkvisitionen) bara ett korn som skavde. Jag hade velat skriva det i åratal, men det var ett stort projekt och jag hade ingen aning om var jag skulle börja. På Författarskolan har jag fått den tid och de redskap jag behöver för att leta mig fram. Perspektivövningar, genreövningar, och inte minst alla ovärderliga kommentarer jag fått på projektet.

Men skrivskolor har naturligtvis sina baksidor. Skrivskolor skapar likriktning är återkommande kritik. Vad är meningen med att diskutera skrivprocess? tänker andra. Och om du inte klickar med din handledare kan den där processen kännas som en lång, lång uppförsbacke. Jag frågar Therése vad Författarskolan saknar och hon svarar att hon önskar sig fler lärare med bredare etnisk bakgrund, och fler som har erfarenhet av konstnärlig forskning. Och sedan säger hon: ”Och naturligtvis fler textsamtal.”

Ja, jag återkommer till de där samtalen. Tänk dig ett tiotal personer engagerade i din text, alla med olika bakgrund och erfarenheter. Alla olika läsningar. Alla teorier. Det är inte längre att leka författare. Det känns som att vara författare. Kanske är det till och med som att vara författare. Det enda som saknas är förlagskontraktet. Men till och med där håller Författarskolan din hand. Besök av förlag är del av undervisningen, samt workshops i att skriva följebrev, i uppläsning, och med en författare som handledare har du ju redan halva foten inne.

Författarskolan har en utgivningsstatistik på 40%. ”Förlagen säger att manus från Författarskolan ofta är mer genomarbetade än andra”, fortsätter Therése. ”Samtidigt är det nästintill omöjligt att skriva ett fullkomligt färdigt bokmanus på två år.”

Jag har fortfarande långt kvar innan jag är klar med mitt manus. Innan den kan bli bok. Men jag betvivlar inte att det hade tagit längre tid utan Författarskolan som stöd.

Lunds Universitets Författarskola: http://www.sol.lu.se/forfattarskolan/

Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gästblogg: Ica om Författarskolan vid Lunds universitet

  1. Ping: Debutantbloggen | icafischerstrom

  2. CharlotteC skriver:

    Jag tycker att textsamtalen och handledarmöten är utan konkurrens det bästa med Författarskolan! Är föräldraledig just nu vilket betyder att jag måste skriva i min ensamhet igen och jag saknar verkligen de där samtalen. Lyx är vad det är! 😀

Kommentera

