Var femte random

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

På biblioteket där jag jobbar finns enorma mängder böcker. En del har jag läst, en del har jag köpt in för att de verkar bra, somliga känner jag till rätt väl även om jag inte har läst dem, och i somliga fall har jag i alla fall ett hum om vad det är för typ av bok. Men så finns de där andra böckerna. De jag aldrig hört talas om, med framsidor eller titlar jag själv aldrig skulle plocka upp. De som köpts in någon gång mellan när skolan byggdes i början av femtiotalet och nu. De som kommit undan i hyllorna och glömts bort i floden av nytt.

När jag går runt bland hyllorna och pillar på de där bokryggarna kan jag inte låta bli att tänka på vad jag missar. Vad finns det för historier mellan pärmarna på böcker som Katterna, Clownen Jac, Vi kallar honom Anna, I trädgudars land, Varning för okänd planet eller Enligt Maria Magdalena? Antagligen många som jag skulle tycka om.

Då och då under mitt liv har det hänt att jag bara plockat upp en bok i något sammanhang, och lärt mig något oväntat av den. Som den gången då jag läste Farmor och vår herre av Hjalmar Bergman för att mormor hade den i sin hylla. Jag tyckte mycket om den. Den berättas av huvudpersonen Farmor, som varje kväll har ett samtal med Gud om ditten och datten. Hon pratar en del om sina släktingar, hur de är och hur de varit genom åren. Framåt slutet av boken förändras berättarperspektivet, och jag som läsare började fundera på vems version av saker som låg närmast sanningen egentligen. Ett par år senare dök samma bok upp som exempel i en av kursböckerna under min utbildning när jag läste litteraturvetenskap. Då fick jag lära mig termer som opålitlig berättare och fokalisator, och jag var så nöjd över att ha läst den där boken. För jag förstod exemplen precis.

Med Hjalmar Bergman-triumfen i åtanke har jag därför börjat pilla lite extra på en del av de där okända bokryggarna. Vad finns där inne som kan lära mig grejer jag kan ha användning av i mitt skrivande? Vilka historier slumrar på hyllorna och bara väntar på att jag ska ta fram dem?

Det ska jag ta reda på. I år har jag nämligen tänkt att var femte bok jag läser ska bli en bok plockad på måfå i biblioteket, med hopp om att hitta de där fantastiska böckerna jag aldrig skulle ha hittat annars.

Boken jag läser nu är utvald av en av mina storläsande elever. Jag berättade för henne om min randomläsningsidé och bad henne välja vad som helst åt mig. Hon plockade ut en vacker bok med en grön kakelugn på framsidan, med den ljuvliga titeln Koltrasten i Tegnérlunden. Den är skriven av Vibeke Olsson. Jag vet att hon har skrivit Ulrike och kriget och Molnfri bombnatt (som jag alltid råkar kalla Bombfri molnnatt när jag ska söka på den), men inte mer än så. En perfekt random-bok med andra ord.

Jag har läst kanske femtio sidor, och alltså … Jag gillar den inte alls. Hehe. Det är inte alls min typ av bok. Det är död och ensamhet och sorg och livsgrubblerier, galet mycket inre monolog och ännu inte mycket handling. Men jag stretar på. Jag brukar inte alltid läsa klart böcker ifall jag inte gillar dem, men jag tänker att randomböckerna får vara undantag. För jag vill ha de där oväntade läsupplevelserna med mig, de där jag aldrig hade valt själv.

Jag kommer förhoppningsvis att lära mig något av varje bok även om jag inte tycker om dem. Och förr eller senare träffar jag på den där boken, den jag inte kommer att förstå hur jag dittills klarat mig utan. Visst är det spännande att tänka att de där böckerna finns därute och väntar på oss? Ju mer vi söker, desto större sannolikhet är det att vi hittar dem. Häng på om du vill, var femte bok random!

 

Jag är nyfiken: Har det hänt dig att du ramlat över något oväntat som visat sig vara fantastiskt?

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Böcker, Debut, författarens hantverk, läsning. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Var femte random

  1. Annelie skriver:

    ”Sofies värld” var en sådan bok för mig i tonåren. Jag har alltid varit en bokslukare, men nånstans i tonårsrevolten vägrade jag lyssna på mammas tips om denna bok och dessutom var den ju stor och tung som en tegelsten. Men så åkte jag och mamma till Grekland en vecka på semester. Jag hade väl med mig 5 böcker som tog slut på två dagar. Då hade min sneaky mamma som av en händelse packat med sig Sofies värld och ÅH VILKEN BOK! Helt fantastiskt och jag är så tacksam över att ha läst den, och fler böcker av Jostein Gaardner sen dess.

    Gillar verkligen din idé om att plocka böcker på måfå, det ska jag också göra!

  2. Nina skriver:

    Vi kallar honom Anna. Den var för mig en favoritbok i många, många år.
    Men den är tung. Finns scener i som jag var tvungen att pausa från för att de var så otäcka.

    Samtidigt berättas den så smart och jag älskar hur han jobbar med dialogen – inte ett enda talminus eller ”—”. För mig är det imponerande!

    Tycker annars det är en rolig utmaning! och bra – jag läser väldigt ofta böcker som har samma tematik och då kan det bli lite enkelspårigt i hjärnan. Jag har för mig att ”Den andra Will Grayson” var en bok jag bara ”plockade upp”. Och vilken pärla! Den öppnade helt dörrarna för David Levithans författarskap (behöver jag säga mer?).

    Jag försöker komma på hur jag köpte Boktjuven som är min favoritbok sedan några år tillbaka. Kan vara en bok som fick följa med hem efter en bokmässa pga snyggt omslag och den har ”bok” i titeln, men jag minns inte tyvärr.

  3. Camilla Linde skriver:

    Så himla spännande idé! Ser fram emot att höra vilka guldkorn du kan vaska fram. Kanske råkar du rentav sätta tänderna i något skräckigt? 😉

  4. annisvensson skriver:

    Intressant och en toppenbra ide! Ska nog hänga på dig i ”random”-utmaningen. Men behöver även komma igenom hela raden som finns på min bokhylla just nu. Det finns så otroligt mycket bra litteratur som jag är nyfiken på. Visst har jag hittat de där guldkornen av bara en händelse. De som inspirerat och visat sig vara fantastiska. Återkommer om vilka 🙂

  5. Moa skriver:

    Åh, ända sedan jag började jobba i en bokaffär för ett par år sedan har jag också blivit så himla uppmärksam på precis det här – hur många böcker som skulle kunna vara ens nya favoritbok men som man helt går miste om i det stora urvalet som finns eller för att man inte tänker på att plocka upp dem. Packar upp lådvis med nya böcker varje dag, och då inser man verkligen hur många historier som finns där ute som skulle kunna bidra massvis till ens liv om man bara gav dem en chans. Få saker är så frustrerande som att spendera hela dagarna omgiven av massvis av bra böcker man aldrig kommer hinna läsa, haha! (Har dock börjat använda personalrabatten till att köpa något kantstött exemplar av någon bortglömd bok på lagret emellanåt, så något random guldkorn kommer jag förhoppningsvis hitta!)

  6. Låter som ett jättespännande projekt. Själv är jag en sucker för ”cover buys” så ibland händer det att jag läser nåt bara för att det var snyggt omslag. Men jag är också väldigt stadigt placerad i en boklig trygghetszon just nu, och läser rätt lite utanför den. Det där livet med barn och jobb och skrivande lämnar så dåligt med utrymme.

    Däremot funderar jag på att göra något liknande med böcker från småförlag och egenutgivare här framöver. Jag har många böcker jag köpt för att jag tycker att författaren verkar vettig (och det är alltid kul att kunna få ett signerat exemplar) och dem hinner jag inte alltid läsa. Där finns det nog ett och annat guldkorn att upptäcka också.

    • annaahlund skriver:

      Ja, det tror jag med. Det låter som ett spännande projekt, kul att hålla koll på det som inte syns på de största reklamaffischerna. Extrakul att lyfta fram och tipsa om guldkorn också så att de når fram till fler 🙂

  7. Anna skriver:

    Läs: Enligt Maria Magdalena.
    Jag har läst den när den nyss kom ut för säkert närmare tjugo år sedan och minns knappt vad den handlade om men den har fastnat inom mig!

    • annaahlund skriver:

      Åh, tack för tipset! Jag har läst Evas bok av Marianne Fredriksson tidigare, och den tyckte jag mycket om. Ska plocka upp den vid tillfälle!

  8. Åh! ”Vi kallar honom Anna” måste du läsa! Det var visserligen minst femton år sedan jag läste den, men jag minns den som hjärtknipande och helt fantastisk. Och jag kan fortfarande se vissa scener ur boken levande framför mig trots att det var så länge sedan jag läste den, så något måste den ha gjort rätt…

    ”I trädgudars land” kan du dock, enligt min ringa mening, skippa. En deprimerande historia, kliniskt befriad från dialog där folk mest gick omkring och suckade och tyckte synd om sig själva. (Men å andra sidan var den här obligatorisk läsning på svenskan, och när jag var tonåring tyckte jag notoriskt illa om ALLA böcker som vi var tvugna att läsa, så egentligen vet jag antagligen ingenting om den här boken. Utom att den har färre än tio repliker, totalt. Jag räknade.)

    Fast nu håller jag ju på att förstöra random-elementet för dig. För när slutar en bok att vara slumpvis utvald och när börjar den vara en bok som vi har hört talas om, eller tittat på och tycker verkar bra, oavsett varför vi först tog upp den? Alltså tycker jag att din fråga var lite svår att svara på. Men en sak vet jag: under ett par månader i somras ägnade jag mig nästan uteslutande åt random-läsning. För mitt bibliotek hade kommit på den helt fantastiska idén att packetera böcker i påsar, med presentsnören och fina små skyltar där det kunde stå till exempel ”3 * fiskarhistorier”, ”3 * folk som ska gå och bada”, ”3 * eld” eller ”3 * lyckliga slut” och som man kunde låna utan att se vilka böcker man fick med sig hem. I en av de påsarna hittade jag till exempel ”Ryskt bläck” av Tatiana De Rosnay. Inte i ”3 * ryskt” (som jag också lånade), utan i ”3 * Sekwa”. I och för sig ledde detta till att jag bar hem en hel massa böcker som jag aldrig läste, men det var ändå helt fantastiskt.

    Kul idé hur som helst. Jag blir också sugen på att köra var femte random. 🙂
    /Liv

    • annaahlund skriver:

      Åh! Nu blir jag sugen på den!! Tack för tips!

      Hehe! Det låter inte som någon höjdare. Jag gillade Lars Hård av Fridegård, men hans andra måste ju inte vara bra för det! Kanske i och för sig intressant för mig som skriver väldigt dialogdrivet att läsa en bok med färre tio repliker. Eller inte, hehe.

      Wow, vilken bra idé med påsarna! Det låter ju helt fantastiskt! Roligt att få med sig en överraskning hem också. Och roligt för den som plockar ihop påsarna att tänka vad som passar, jag börjar genast tänka på vad jag skulle lägga i 3 x eld till exempel 🙂 Jag gillar verkligen tanken på att få med sig något oväntat hem, det finns ju verkligen så mycket bra som bara väntar på att bli läst.

      Kul! Det vore roligt att stämma av senare i år och se vad vi hittat för godbitar! 🙂

  9. Anna skriver:

    Förrförra sommaren, i ett tråkigt köpcentrum i en Pragförort, gick jag in på en bokhandel och tittade runt lite random i hyllan med tjeckiska och slovakiska författare. Jag var sugen på att läsa något som utspelade sig innan muren föll och blicken hamnade på en tjock pocketbok med titeln ”Mitt kalla krig.” Jag bläddrade lite i den, läste de första raderna och tänkte att antingen så suger den verkligen eller så är den skitbra. Den visade sig vara skitbra. Dessutom gav den mig inspiration till att börja skriva på det projekt jag nu (förhoppningsvis) håller på att avsluta. 🙂

    • annaahlund skriver:

      Wow, vad häftigt! Det där är en sån svindlande tanke tycker jag: Vilka böcker som kan inspirera oss till våra nästa projekt finns där ute? Vilken grej, tur att du fortsatte läsa! 🙂

      • Förr läste jag mer så, pga ett litet bibliotek utan bibliotekarie närvarande och där det liksom mest gällde att beta sig genom hyllorna med böcker. Då läste jag faktiskt en brevroman av en finsk författare om två ungdomar som träffats på en skrivarkurs. Det blev först en novell och sedan fröet till min första roman ”Natt utan ängel”. Det tog bara så där 20-25 år från start till mål. 🙂

Kommentera

