Drömmar

GB_Karl_Modig_2Jannice och Camilla har skrivit varsitt inlägg om tankar kring slut i böcker, så nu tänkte jag ge mina fem cent.

Jag vill ha avslut som ger mig drömmar. Ett avslut som ger mig fantasier om vad som händer efteråt. Jag vill kunna hitta på vad som händer efter att historien slutat, att den karaktären blev ihop med den där karaktären eller liknande.

Som i slutet av Nyckel, den sista delen i Engelsfors-trilogin.
(Spoilers incoming)
I slutet av Nyckeln frigörs magin och blir en del av hela världen. Fler människor, om inte alla, kommer kunna använda magi.
(slut på spoilers)

Det är det bästa slutet, tycker jag. När historien har fått ett avslut men när den absolut sista delen av boken öppnar upp för nya möjligheter, för drömmar och fantasier. Och det är lite det som jag försöker göra med mina böcker. Jag älskar känslan av att det skulle kunna hända mig.
När jag har läst ut en bok vill jag kunna lägga mig ned i sängen och fantisera om vad som händer efteråt. Om huvudkaraktärerna får ett barn, vad händer med det barnet? Som i slutet av Harry Potter, när hans son ska börja på Hogwarts. Vilka blir sonens vänner? Vad kommer han ha för äventyr?

 

Det är kanske det som är charmen med fan fiction, att man får fortsätta på historierna man älskar. Att man får leva ut drömmarna och fantasierna som skapas i ens huvud.

 

För mig känns det som det enda vettiga, för en bok kommer förr eller senare att ta slut. Men jag vill inte att en riktigt bra bok ska ta slut, jag vill att den ska fortsätta i all evighet. Och därför älskar jag dessa slut. De slut som ger något mer, som skapar någonting som fortsätter efter att sidorna tagit slut. Det är det bästa som finns, för drömmar kan aldrig dö.

 

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Drömmar

  1. Ping: Och så levde de olyckliga i alla sina dagar | Debutantbloggen

  2. Den sortens slut gillar jag också, sådana som inte är olyckliga men som öppnar upp mot någonting mer. Så där sålde du in din bok till mig. 😉
    /Liv

  3. Ping: Det här med att det bara kommer till en

Kommentera

