Att ha en Plan

camilla-linde-portrait-350-square

Jag har hittills sett mina två arbeten (skrivandet har faktiskt börjat kännas som ett jobb på sistone, både på ett positivt och negativt sätt) som två vitt skilda saker. Två helt olika delar av mitt liv som på något vis ändå kompletterar varandra.

I mitt jobb som verksamhetsutvecklare på Röda Korsets Ungdomsförbund stångas jag med orättvisor. Vi är en organisation som arbetar mot det långsiktiga målet att lida och förhindra mänskligt lidande.
Det är inget som görs i en handvändning direkt.
Stundtals kan det vara frustrerande att det inte händer någonting. Trots allt arbete blir saker och ting inte alltid bättre.

Så härligt då att ha skrivandet att komma hem till på kvällarna! För där styr jag allt. Det finns inga barn som sover på den kalla marken för att deras medmänniskor vänt dem ryggen. Inga grupper och despoter som brukar besinningslöst våld och tvingar människor på flykt. Inga makthavare som skapar lagar som stänger ute människor.
Och om just de sistnämnda ändå skulle finnas?
Tja.
Låt oss bara säga att jag inte är särskilt sentimental när det gäller att ta fram den stora delete-knappen.

Trots dessa olikheter har jag på sistone börjat hitta saker som faktiskt är lika, mellan mina båda jobb.
När du jobbar mot väldigt stora mål, oavsett om det gäller att lindra och förhindra mänskligt lidande eller få ut din bok till den stora massan, är det lätt att förlora siktet på själva målet och istället fokusera på allt som behöver göras precis just nu. Fokus hamnar lätt på de enskilda detaljerna (som hur roll upen ska se ut. Och var ska den beställas ifrån?) Det kan vara svårt att höja blicken.

Och det är där Planen kommer in.

I mitt yrke jobbar jag utifrån en verksamhetsplan. En plan för hela året som beskriver vilka mål vi ska jobba mot, och vilka aktiviteter som ska göras för att nå upp till dem.

Om bara några veckor kommer Snack att finnas ute, och jag har varit lite överväldigad. Just de där praktiska småsakerna har tagit väldigt mycket tankekraft. De som egentligen inte är särskilt avgörande. Det har varit svårt att veta vad jag ska fokusera på.

Därför har jag gjort en egen ”verksamhetsplan”. En plan för hur jag ska jobba med Snack under 2016. För att göra den har jag utgått från två frågor:

  1. Vad vill jag uppnå med boken?
  2. Vad behöver jag göra för att nå dit?

Tja, vad vill jag uppnå? Här gäller det att drömma. Och det är väl ingen poäng med att drömma om du inte gör det stort? Här handlar det inte om vad som ska uppnås just i år utan på lång sikt. Ett långsiktigt mål för mig skulle kunna vara Att alla barn i låg- och mellanstadieåldern vet vem Snack Parrow är (drömma stort, större, störst var det ju!)

Hur ska jag då jobba under just det här året för att sträva mot målet? Kanske måste jag bryta upp det i mindre bitar. Det blir svårt att hinna göra allting på en gång.
Jag tycker det känns vettigt att börja fokusera på skolorna. Vad behöver då göras? Aktiviteter jag planerat att göra under våren är till exempel:

  • Ta fram snyggt infomaterial för utskick till skolor med presentation av boken + info om lärarhandledning
  • Ta fram lärarhandledning kopplat till hur boken kan användas som utgångspunkt i olika ämnen, till exempel för att diskutera rymden
  • Kartlägga skolor och samla in kontaktadresser
  • Göra utskick.

För mig blir det tydligare, vilka steg som ska tas för att nå målet. Och i vilken ordning jag ska göra dem. Det blir också lättare när jag sitter där på kvällen, trött och sliten efter en dag på ”det andra” jobbet, och inte vet i vilken ände jag ska börja. När allting känns stort och oöverkomligt. Då tar jag fram min plan och vips vet jag vad jag ska fokusera på.

Men det kanske viktigaste med att ha en plan… är att inse att planer förändras. Bara för att det finns skrivet i ett dokument så är det inte skrivet i sten. Saker kan hända. Saker kommer att hända på vägen. Men det är aldrig fel att ha en utstakad riktning. Något att sikta mot. Någonstans att börja.

Vill du också börja? Börja då inte med aktiviteterna. Börja med drömmarna. Sätt upp riktigt jäkla awesome långsiktiga mål. Sätt upp att varenda skola i hela Sverige ska ha ett ex av din bok i sitt bibliotek. Hur ska du då jobba i år för att det ska bli så? Staka ut vägen åt dig själv, och börja ta de där stegen mot ditt mål.

 

Justja. Apropå att Snack alldeles, alldeles strax kommer att finnas ute. Här finns boken faktiskt redan att bevaka! Det känns overkligt stort!

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i barnböcker, Camilla Linde, Debut, Marknadsföring. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att ha en Plan

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Klokt inlägg, Camilla! Hejar på både dina drömmar och dina planer ❤️ Ser fram emot att läsa!

  2. Pia Widlund skriver:

    Jag är också inne på det här med att planera. Skriva upp och hålla sig efter planen helt enkelt. Visst kan det vara så att något ändras, men det är så mycket lättare att komma tillbaka på banan igen om man måste göra ett uppehåll. Kör hårt!

Kommentera

