Sociala medier är inte riktigt min grej (än)

7D__8786 2Jag har tänkt på det länge men inte förrän nu i veckan kom jag mig för att skapa en författarsida på Facebook. Det bar mig emot eftersom jag inte känner att jag gjort mig förtjänt av att kallas “författare” ännu, men å andra sidan kommer jag troligtvis aldrig att göra det. Lika bra att göra sidan nu som att göra den senare, med andra ord.

Jag skickade ut inbjudningar till mina vänner att gilla min splitternya författarsida och försökte sedan inför mig själv låtsas som att jag inte alls omedelbart inväntade responsen. Skulle överhuvudtaget någon vara intresserad av att följa min resa mot boksläpp och vidare?

Svaret visade sig vara: Nja. Inte många.
Senare under dagen visade det sig att jag på något outgrundligt vis lyckats skicka inbjudningarna utan att mottagarna fått aviseringar om det. Hur är det ens möjligt? En människa som får en inbjudan torde väl upplysas om denna inbjudan? Det borde rimligtvis höra till god ton även i cyberrymden kan jag tycka. Nu är det (inte så) fina i kråksången att väl inbjudna vänner inte kan bjudas in att gilla en sida igen, inte ens av någon annan, vilket innebär att samtliga mina vänner är oåtkomliga för min välkomnande sida som bara söker lite sällskap. Finemangs!
Det väldigt negativa med det här är att jag troligtvis får nöja mig med 22 stycken tappra själar som gillar min författarsida, inte ens alla i min närmaste familj har hittat igen den. Å andra sidan är det positiva att jag vet varför jag endast har 22 stycken som gillar min författarsida. Jag kan skylla den bristande uppslutningen på tekniksvårigheter och behöver inte alls ta det personligt på något vis. Det är en lyx inte alla förunnas.

Så, nu när Facebooksidan tagit sina första stapplande steg ut mot den breda massan skulle jag behöva fixa en hemsida också. Det får väl bli nästa projekt. Och kanske ett till Instagram-konto. Jag har ett redan med samma namn som min blogg, och ”Rockginger” må vara ett ypperligt namn för att beskriva mig som rödhårig hårdrockare men på vilket vis säger det ”Jannice Eklöf – författare”?
Nej, just det.

Sociala medier är viktiga, det är inget snack om saken. Men, det här med att leva ett liv på jorden och samtidigt vara aktiv i det parallella cyberuniversumet, det kommer inte naturligt för mig. Det är någonting jag måste jobba på. Jag är inte direkt uppfödd med det. Min uppväxts tekniska höjdpunkter utgjordes av de tillfällen när jag fick spela på brorsans Commodore 64. Jag kommer fortfarande ihåg hur avancerat det kändes att spola tillbaka kassettbandet till rätt ställe för att nå önskat spel, och hur stolt jag var när jag lyckades fixa allt på egen hand.
Ja, det känns hyfsat fjärran nu och ja, jag känner mig ganska gammal när jag tänker på det. Det är nog lika bra att sluta tänka på det.
Och börja jobba på en hemsida.

Det här inlägget postades i Debut, Jannice Eklöf, Sociala medier. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Sociala medier är inte riktigt min grej (än)

  1. Agneta skriver:

    Sociala medier är hur kul som helst, tycker jag! Att kunna nätverka med andra och på så sätt hjälpas åt att synas i den myllrande massan. 🙂

    • Jannice skriver:

      Ja, det är kul. Men också lite svårt och ganska tidskrävande. Fast det är kanske en vanesak och kommer förhoppningsvis gå lättare och lättare med lite övning. =)

  2. Camilla skriver:

    Men man kan väl skriva nåt sorts inlägg på sin vanliga facebook-sida där man nämner eller länkar till sin författarsida? För att bjuda in de som följer en där? Apropå hemsida så har jag själv kikat på hemsida24, verkar inte helt omöjligt att få till en hemsida hos dem… 🙂

    • Jannice skriver:

      Ja, jag har gjort det nu. Plötsligt är det fler som accepterar min inbjudan. 😉 Jag håller nu på med en hemsida via WordPress, men det går lite trögt. Jag fastnade en gnutta kan vi säga…

  3. annisvensson skriver:

    Heja! Jag tar och gillar din sida omedelbums så har du vips! en skrivarintresserad följare till 🙂 Är dessutom kommunikatör, bloggar och pysslar med sociala medier så kanske ska ta och fixa ett inlägg om sociala medier som fler kan ha nytta av. Gjorde ett om att blogga som blev uppskattat. I´ll be back.

  4. rakadzebra skriver:

    Jag vet ju inte om jag fått någon inbjudan, men jag har i så fall inte blivit informerad om det 😉 Men, nu har jag helt självmant gått in och gillat din nya sida 🙂
    Du vet väl att du kan koppla ditt twitter-konto till din facebookförfattarsida, så att alla inlägg där automatiskt tweetas också? Praktiskt, speciellt om du också skall instagramma allt du gör 😉
    Facebooksidan är ju också bra om du vill göra lite kampanjer av olika slag. Det är ju så att när första boken är klar, så har du mycket mindre tid att lägga på nummer två, om du skall sprida ryktet om den första överallt …
    Har just på allvar tagit tag i mitt Instagram-konto och har tänkt försöka mig på min första kampanj där snart …
    Lycka till!
    Håkan (Lindgren)

    • Jannice skriver:

      Allvarligt Håkan, kan inte du ta en kurs med mig? Sociala medier for Dummies, det skulle vara en sån välgärning. 😀 Twitter är ju ännu en grej som jag faktiskt tänkt på att fixa. Blir säkert av vilken dag som helst… Tack för gillningen! Jag har skickat dig en inbjudan, men vi vet ju vid det här laget hur det gått med det… =P =)

      • rakadzebra skriver:

        Jag är i Stockholm 25 – 26 april. tar gärna en fika då, om du har tid och lust 😉

        • Jannice skriver:

          Åh, det skulle ju vara superkul. Synd att jag bor 50 mil ifrån Stockholm, men om jag skulle få fler ärenden dit kommer jag försöka tajma in det. =)

  5. Hannibal skriver:

    Själv när jag en sund allergi emot alla sociala media och har bara sett facebook från baksätet när någon annan loggat in. Emellanåt har jag övervägt att registrera mig, men då hjälper foliehatten till att hålla mig på den sanna, rättfärdiga vägen.

    Men eftersom jag en dag också vill ge ut böcker så förstår jag att nätnärvaro är nödvändigt. Det är nästan så att jag överväger att skita i alltihopa, men bara nästan. Jag tänker att facebooksidor och liknande kan hållas på en minimal nivå, mest bara informera om att man finns till och vad man har publicerat, och på det viset skulle jag nog kunna stå ut med åbäket. Går allt riktigt bra så får jag väl anställa en assistent som sköter min digitala identitet åt mig.

    Dina 22 vänner, följare, fans eller vad de nu heter kommer att yngla av sig och bli fler – ge det lite tid bara.

    • Jannice skriver:

      Ja, en assistent som sköter det digitala, det skulle vara hur bra som helst! Lycka till med din nätnärvaro, ta det bara ett steg i taget så ska det nog gå bra, för ja, det är nog faktiskt nödvändigt. =) Och säg till om du klurar ut hur man gör för att faktiskt skicka iväg de inbjudningar man skapar. =)

Kommentera

