Vad tycker du är roligast att skriva i en bok?

GB_Karl_Modig_1

Karl: Dialog! Jag älskar att skriva dialog! Det är verkligen det roligaste som finns. Egentligen skulle jag vilja en hel bok där mina karaktärer bara sitter och pratar. Men så gillar jag action också, så emellanåt får väl någonting sprängas. Variation är ändå nyckeln till framgång.

 

 

 

 

 

Profilbild

 

Anna: Åh, jag älskar också att skriva dialog! Allra helst den typen av dialog som känns som babbel, där det viktigaste är hur karaktärerna pratar och agerar runt varandra snarare än vad som egentligen sägs. Min andra favoritgrej är hångel. Det går att jobba så mycket med stämningar och relationer när någon kommer riktigt nära, det tycker jag är spännande.

 

camilla-linde-portrait-350-square

 

Camilla: Tja, jag får väl sälla mig till tidigare talare och säga … dialog! Dialogerna är oftast det jag skriver först. I det där allra första utkastet kan en del kapitel enbart bestå av dialog. När jag redigerar går jag sedan in och ger scenerna mer kött och substans.
Men att skriva riktigt snärtig dialog, mellan karaktärer du verkligen gillar … få saker slår nog det!

 

7D__8786 2 - kopia

 

Jannice: Originellt nog måste jag nog säga: Dialog! Och då helst de med lite bett i, där kommentarerna är hätska och gärna sarkastiska. De kvicka, dräpande kommentarerna man aldrig kommer på förrän det är försent i verkliga livet men som man har möjlighet att fila på hur mycket man vill när man skapar dem i lugn och ro. Så får ens karaktär bli sådär smart och snabbtänkt som man själv skulle vilja vara. Ställföreträdande smarting, liksom.

 

IMG_8645Ida Tidman: Ja… Med tanke på ovanstående svar skulle jag nästan vilja svara något annat, men jag måste också säga dialog! Gärna där karaktärerna bråkar lite och inte är överens. Det är i dialogen som de verkligen visar sin personlighet och riktigt överraskar mig. Det har exempelvis hänt flera gånger att de avslöjat hemligheter som de absolut inte fick tala om än.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad tycker du är roligast att skriva i en bok?

  1. Anders skriver:

    Bra skrivet , ha det bäst

Kommentera

