Vad är det som gör en intressant karaktär?

GB_Karl_Modig_2

För mig är det inte bara en bra historia eller ett fint språk som är viktigt när jag läser en bok. Det nästan viktigaste, det som verkligen drar in en i historien, är bra karaktärer. Karaktärer man kan relatera till, karaktärer man hatar, karaktärer man älskar. Men hur gör man det? Finns det något sätt att skapa intressanta karaktärer?

Jag tror inte att det finns en mall som berättar eller visar hur man gör en intressant karaktär, men jag tror att jag kan ha kommit på åtminstone ett sätt att skapa en intressant karaktär.

Historier drivs av konflikter. Det kan vara inre konflikter (ett val som huvudkaraktären måste göra) eller en yttre konflikt (exempelvis ett krig). Och jag tror också att det är konflikter som skapar intressanta karaktärer. När en karaktär har två (eller flera) krafter inom sig som går emot varandra. Låt mig förklara med ett exempel:

I Harry Potter-böckerna får vi träffa Professor Snape. I de första böckerna är han en rätt elak typ vars tillhörighet är lite oklar, är han ond eller är han god? Men i den sista (eller nästsista) boken får läsaren reda på detta:
Snape var kär i Harry Potters mamma, men blev under skoltiden mobbad av Harrys pappa. När Harry Potters föräldrar för blir Snape (bland andra) utsedd till att skydda Harry. Det skapar en väldigt intressant konflikt inom Snape. Han var kär i Harrys mamma men han hatade Harrys pappa och nu måste han beskydda Harry Potter, som också påminner mycket om sin pappa.

Snape har blivit en av de mest älskade karaktärerna i hela Harry Potter-serien och jag tror att det är mycket tack vare den här konflikten inom honom.

Karaktärer är det som läsaren relaterar till i historien, det som får läsaren att läsa nästa sida. Vad är det som kommer hända med hjälten? Och de mest intressanta karaktärerna är inte goda eller onda, de befinner sig i gråzonen där emellan precis som människor också gör.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vad är det som gör en intressant karaktär?

  1. Ping: Karaktärsbakgrunder | Debutantbloggen

  2. Pia Widlund skriver:

    Bra inlägg. Jag jobbar för fullt med min andra bo just nu och försöker fila in i det sista på alla karaktärer, det är svårt som tusan!

  3. annisvensson skriver:

    En lysande och klarsynt betraktelse. Bra exempel också. Fint inlägg!

Kommentera

