Och så levde de olyckliga i alla sina dagar

IMG_8645I tre tidigare inlägg har Jannice, Camilla och Karl berättat om hur de vill ha sina slut. Jag tänkte ju inte vara sämre utan ska idag ge er min syn på saken.

Jag gillar obekväma slut.
Slut som får mig att slita mitt hår och skrika att ”såhär kan det ju inte sluta”.
Inte slut som känns oavslutade, men slut med en twist. Något som förvånar.
Eller helt enkelt att det man förväntar sig inte inträffar. Något går fel, och slutet blir helt tvärt emot den idylliska ritten mot solnedgången som känns så lockande.

 

Exempelvis i ”Into the Wild”, det är ett slut helt i min smak.
(Spoilervarning!)
Christopher McCandless har nått kulmen på sin Thoreau-inspirerade odyssé och anlänt till Alaskas vildmark, där han efter en lång tids eremitiskt leverne, för första gången verkligen inser vikten av mänskliga relationer, och känner sann ensamhet och saknad. Han vill ta sig där ifrån, vill tillbaka, men upptäcker att han plötsligt inte kan. Han är fast. Hans tidigare idyll blir ett fängelse. Och han får aldrig någon återförening med sina kära. Han får aldrig nytta av sin svåra läxa.
Christopher dör.

Chris_McCandless

Nu är ju inte detta slut sprunget ur författarens fantasi, utan det är en biografisk historia. Det som berättas om är verkliga händelser, och det kanske är just därför som slutet inte är ett sådant som lämnar en med känslan av frid, utan snarare av någon sorts skavande. För verkligheten slutar inte lyckligt. Verkligheten är inte tillrättalagd. Verkligheten skaver också.

Vad jag inte vill ha är ett slut där alla är glada och nöjda. Alla frågor är besvarade, framtiden ser bländande ljus ut och prinsessan fick sin prins.
Sådana slut smittar av sig och lämnar även mig alldeles för glad och nöjd, och glad och nöjd är jag väldigt ofta ändå. Jag läser inte för att väcka de känslorna. Jag läser för att bli chockad, äcklad, arg, förtvivlad, exalterad och splittrad.
När jag lägger en bok ifrån mig vill jag vara upprörd. Får jag inte tygla ett noggrannt upparbetat trollrufs till hår, svära i fem minuter och ta en promenad för att lugna pulsen är det helt enkelt inte min typ av slut.

Dock kan det – och det här är viktigt – ändå på det stora hela vara min typ av bok. Slutet har en stor påverkan på totalintrycket, men resten av boken spelar faktiskt också roll. Flera av mina verkliga favoritböcker har slut som inte är ”my cup of tea”.
Harry Potter exempelvis.
Allt ordnade sig väldigt bra där. Tur att inte jag skrev den serien ändå, i så fall hade jag nog haft en ständig hop av upprörda och hämndlystna fans efter mig.

Så nej, ge mig inget lyckligt slut. Bind inte ihop säcken.
Sprätta hellre upp den med en rostig kniv och låt den trasas sönder.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Och så levde de olyckliga i alla sina dagar

  1. Hannibal skriver:

    Nja! Slutknorrar är överskattade. Och när man börjar förvänta sig en oväntad vändning före slutet så har det gått för långt. Eller så kanske det helt enkelt inte är tillräckligt bra gjort. Men många gånger tycker jag att jag väntar mig en twist, och när den kommer så blir jag besviken för att den kom.

    • Ida Tidman skriver:

      Ja, du har en poäng i att twists som är instoppade bara för sin egen skull inte känns så bra. Jag tror att det är lätt att knorra till saker för mycket också, både i sin förväntan och i sitt eget skrivande!

  2. rakadzebra skriver:

    Jag håller helt med om att det inte behöver sluta lyckligt, bara det finns en tvist av något slag. Jag gillar inte böcker (eller filmer) som liksom bara tar slut, som om författaren inte kom på någon knorr, men typ att målet var 350 sidor och då var det dags att skicka in till förlaget …
    Men jag gillar nog ändå att knyta ihop säcken på något vis. Jag är grymt imponerad av vissa författare som har så många trådar ute men som ändå lyckas få ihop det och visa att allt hade ett syfte ändå, även det som verkade helt irrelevant när man läste det.
    Glad Påsk,
    Håkan (Lindgren)

    • Ida Tidman skriver:

      Ja precis, det måste kännas någonstans! Kanske är det något mindre viktigt att få till det där episka slutet i varje bok när man skriver en historia över flera böcker, men det måste ändå finnas någonting. Slut är faktiskt så himla svåra, och jag är inte alls säker på att jag själv fått till mina!
      Glad påsk i efterskott!

  3. annisvensson skriver:

    När jag började läsa ditt inlägg så tänkte jag att, näe det där håller jag inte med om. Jag vill att alla berättelser ska ha ett bra slut, ett som känns så där jättebra i magen. Men, när jag läser vidare och du ger exemplet med ”Into the wild” så inser jag att du har rätt. Absolut helt rätt, Vissa berättelser kan ha ett slut som inte är lyckligt och vara hur bra som helst. Du har hittat ett klockrent exempel! Och med det fick du mig att fundera lite mer och en vända till på det där med slut…tack!

    • Ida Tidman skriver:

      Vad kul att du tänkte till! Det är så roligt när man kommer över något som får en att göra det. Jag hade inte så långt till att använda just ”Into the Wild” som exempel, en absolut favorit hos mig!

  4. Och som om det inte var nog med Rowlings lyckliga slut, den där epilogen hon dessutom lägger till… Jag som ändå tyckte ”slutet” var okej fick god lust att kasta boken i väggen pga epilogen. Alldeles för tillrättalagt. (Eller var det det slutet du tänkte på – för jag tänker att HP har två slut pga den där eländiga epilogen) 😉

    • Ida Tidman skriver:

      Jag gillade inte epilogen alls. Det var visserligen kul att med en gång få veta mer om vad som hände sedan, men rent litterärt kändes den mest överflödig och som du sade, tillrättalagd. Jag hade skrivit det första slutet annorlunda, och det är inte helt min cup of tea, men jag tycker ändå att det var mer okej, och smälte ihop bra med resten. Det är lite det jag menar med att även om inte slutet i sig är i min smak, så kan helheten vara det.

Kommentera

