Lördagsfrågan: Hur börjar din bok?

ProfilbildAnna: Första gången jag hör talas om Frank är en kväll i mitten av juni när jag sitter på en pinnstol i köket och är rädd att min syster ska klippa mig i örat.

Jag gillar att vi kastas rätt in i handlingen och direkt fattar att Frank kommer att ha betydelse för den här historien. Sen är jag förtjust i att syskonrelationen som är central i boken etableras redan där.

 

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla: Vad roligt att du är här. Det är inte så vanligt att vi får besök här i Polsystemet. De flesta hittar inte hit, vilket är väldigt synd. Det är vackert här, och faktiskt händer det en massa spännande saker.

Jag är väldigt förtjust i berättarröster som talar direkt till läsaren, vilket jag försöker fånga direkt i inledningen. Att läsaren ska känna att hen är en del av berättelsen redan från början.

 

7D__8786 2 - kopia Jannice: Svärande springer jag runt hörnet av vårdcentralen med sådan fart att babyskyddet nästan snurrar i luften. Varför, varför, varför måste jag alltid vara sen?

Där har vi Stella; stressad, malplacerad och svärande, vilket direkt sätter tonen för resten av boken.

 

 

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Klara går in på sitt rum, hennes händer skakar när hon låser dörren så försiktigt att det knappt knäpper till.

Vi jobbade mycket med introduktionen, den ska ju sätta tonen för hela boken. Men till slut kom vi fram till en början där läsaren sätts in i Klaras (ena huvudpersonen) hemsituation, precis innan hon smiter ut genom fönstret. Så att läsaren både får det tragiska och det spännande.

 

 

 

IMG_8645Ida: Den lilla flickan hukade sig försiktigt. Sommarskogsmossan var mjuk, och ängskantens gräs kittlade henne på benen. Med en knubbig hand viftade hon det oregerliga, röda håret ur ögonen med en närmast omedveten rörelse och återvände till sin ivriga lek.

Detta är inledningen i prologen, alltså det allra första. Prologen är en tillbakablick, som sätter känslan för resten av boken, och som får mer och mer innehåll ju längre fram man sedan tar sig i trilogin.

OBS! Reservation för att jag och förlaget inte har jobbat färdigt med texten ännu, och saker fortfarande kan komma att ändras.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

