Författarveckan

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Denna vecka har varit full av författargrejer för mig. I måndags avslutade jag sista varvet korrläsning av Du, bara. Sista lilla ordet som jag gått och funderat på och ändrat fram och tillbaka de senaste varven kom på plats, och sen skickade jag iväg slutversionen till min skarpögda redaktör Olivia som fixade de sista ändringarna och kollade att allt såg bra ut i sista varvet.

 

Nu är min bok på väg till tryck. Det känns så häftigt att det som fram till ganska nyligen var ett Word-dokument på min dator nu kommer att vara en bok nästa gång jag ser den. En bok som kommer att flyga ut åt olika håll och nå fram till människor som jag inte känner. Svindlande tanke.

DebutantportrattNu i helgen fick jag också se Svensk Bokhandels katalog med Sommarens böcker, där mitt debutantporträtt är med! Det var riktigt roligt att skriva. Jag tänker rätt mycket på varför jag skriver, det var fint att få skriva om det på riktigt i ett sånt här sammanhang.

(Jag la ut texten på annaskriverunder.se för den som vill läsa)

Helgen bjöd också på fantastiska skrivarsamtal, när jag fick träffa alla mina bästa skrivkompisar samtidigt. Det var riktigt fint att över tekopp efter tekopp få diskutera skrivande med folk som förstår det där. Hur viktigt det är. Hur det brinner. Hur det växer och vill ut.

En riktigt författarig vecka! Roligt när det händer mycket skrivargrejer. Nu när Du, bara är klar ska min nya bok få fullt fokus. Det är ingen uppföljare, men den handlar också om unga vuxna i samma idévärld som Du, bara. Det ska bli riktigt kul att ge mina nya karaktärer obegränsat med uppmärksamhet framöver.

 

Ni som också skriver eller planerar böcker som inte ingår i en serie, tänker ni er samma idévärld för de olika historierna, eller blandar ni stil och genre?

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Bok två, Debut, Du, bara, Författarliv, Press. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Författarveckan

  1. Anna skriver:

    Gick inte att svara på ditt inlägg, så det fick bli en ny tråd…

    Nu blev jag sådär väldigt glad över att du vill läsa samtidigt som jag blev extremt jättenervös. 🙂 Gör gärna ett testläsarbyte, alltså läser hela ditt nya manus (åh vad spännande att få lära känna Eír) och du får läsa mitt. Just nu ligger det och vilar på en USB-sticka och ska väl få göra det någon vecka till innan jag börjar redigera igen, men efter det får du gärna läsa hela.

    Tyckte om Kodnamn Verity väldigt mycket. Det enda som störde mig lite var att det var väldigt mycket detaljer om flygplan i den första delen. Inte jättekul om inte flygplan är ens största intresse. Men jag rekommenderar helt klart boken.

  2. Anna skriver:

    Spännande med en ny historia i samma idévärld som ”Du, bara” och ett väldigt fint debutantporträtt. ❤

    Mitt kommande projekt kommer med största sannolikhet att utspela sig i samma idévärld som mitt nuvarande projekt, fast en tid efteråt. Huvudkaraktären Radek är lillebror till en av de nuvarande bikaraktärerna.

    • annaahlund skriver:

      Tack snälla! ❤ 🙂

      Åh, jag är så himla nyfiken på din värld, det låter så spännande! Och jag gillar tanken på världen på dina foton i kombination med kärlek, fint. Spännande att karaktärerna hänger ihop, jag har också funderat på att göra något sånt. Kanske att en karaktär i nya boken nämner att hon har köpt sin jättehög med silkespapper i Franks familjs pappershandel i Du, bara eller så 🙂 Ska klura lite, det lät kul att lägga in något!

      • Anna skriver:

        Ja! Ja! Ja! 🙂 Tycker absolut att någon av karaktärerna i nya boken ska köpa silkespapper hos Frank. Tycker verkligen om tanken på att man som läsare får träffa karaktärer man tycker om igen. Vet inte om du har läst Kodnamn Verity, men författaren har skrivit en till bok, Rose under Fire (som bara finns på engelska än så länge) i den får man tydligen träffa några av karaktärerna från Verity, även om boken annars är helt fristående.

        Vad glad jag blir att du är nyfiken på min värld. Är klar med råmanus till första projektet, nu ligger det till sig lite innan jag läser och redigerar igen. Sedan ska jag leta testläsare. Skulle du vara sugen på att läsa de två första kapitlen eller så, är det bara att hojta till. 😉

        Ja, tanken med mitt nya projekt är att få den annars väldigt gråa världen att lysa av regnbågsskimrande kärlek.

        • annaahlund skriver:

          Åh vad kul med karaktärer som kommer tillbaka! Jag har inte läst Kodnamn Verity, men jag är sugen på den! Är den bra?

          Jag vill gärna läsa! Om du fortfarande vill läsa min nya när det blir dags kanske vi kan göra testläsarbyte? (hela manuset alltså, om du vill) 🙂 Jag är jättenyfiken på din värld, det låter så fint!

  3. Nina skriver:

    Jag är inte alls intresserad av att skriva serier, men har märkt att jag snor all min miljö från där jag växte upp. Så frågar någon mig var det är finns det en fysik plats, men jag har aldrig skrivit ut det. Däremot älskar jag när bikaraktärer i en bok hos en författare kan svisha förbi i en annan bok av samma författare. Som Per Nilsson gör. Han är liksom expert på det! Det blir som fina presenter till de som läser alla böckerna av författaren.

    • annaahlund skriver:

      Vad spännande med med miljön! Roligt för den som läser och gillar att kunna gå dit och se platserna på riktigt (om du avslöjar var det är dvs!) Jag gillar den tanken mycket. Ja, Per Nilsson! Håller med! Jag funderar också på att göra nåt sånt, vore kul att världen ”håller ihop” när jag ändå tänker mig flera historier i samma stad. Roligt med referenser som bara den som läst flera böcker hittar också. Ska klura! 🙂

Kommentera

