Så hur går det för mig?

IMG_8645Mina duktiga kollegor här på bloggen är mitt uppe i den där härliga spurten innan mållinjen. Det är releasefester, bokomslag, tidningar och finlir. Det är hemskt roligt och peppande att läsa om, men jag har ju faktiskt ett tag kvar dit.

Så vad händer i mitt författarliv just nu?

Det vi jobbar mest med gällande Forsdansen just nu är bokomslaget, som ska spikas till sista april. I augusti förra året var jag ute i skogen med en modell, ett par assistenter och fotograf och tog ungefär tusen riktigt fina bilder. Av dessa bilder, eller i alla fall en av dem, är det tänkt att ett bokomslag ska spånas fram. Det gör jag tillsammans med min förläggare och en grafiker. Det finns en favoritbild till förgrunden, men vad som ska vara där bakom har visat sig betydligt svårare. Ska det vara en mörk John Bauer-skog? Ska det vara öppna vidder och mycket himmel? Finns det en kompromiss mellan att skapa djup i bilden och att förmedla bokens stämning?

Det ska bli väldigt spännande att se var vi landar.

Jag har också fått en kontakt inom förlaget som ska jobba med bokens marknadsföring. Hon kommer tillsammans med mig att ta fram en marknadsföringsplan inom den närmaste framtiden.

Framåt sommaren kommer vi göra det tunga jobbet med att få texten i sitt bästa skick, och i augusti är allt klart, boken finns mer än i teorin och digitala dokument, och jag har säkerligen fixat världens bästa releasefest!

Mitt skrivande går det segt med. Att avsluta en trilogi är svårt, och jag känner mycket press på mig, samtidigt som jag hela tiden märker hur mycket jag har utvecklats som författare sedan jag skrev första boken. Det är också en utmaning – att när man skriver en trilogi i början av sin författarbana så är utvecklingskurvan så brant att det märks stor skillnad mellan böckerna. Jag har hela tiden försökt att jämna ut det lite genom att skriva om och putsa på de tidigare böckerna med jämna mellanrum, men jag tror inte att man kan dölja det helt och hållet. Därför är det nog tur att böckerna kommer i rätt ordning, alltså den bästa boken sist.

Någon gång ska jag berätta mer om min upplevelse av att skriva just en trilogi!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

