Skrivklådan, jag saknar dig

7D__8786 2Jag är just nu mellan böcker. Skriv-arbetslös, skulle man kunna säga. Om tre veckor kommer min första bok ut. I detta nu är 200 exemplar av den på väg genom landet för att landa hos mig. Jag ska få se den, hålla i den, bläddra i den för första gången. Jag är förväntansfull och skräckslagen på samma gång. Visst räknar jag med att det kommer bli helt magiskt, men tänk om det inte blir det? Tänk om den av någon anledning inte skulle motsvara mina högt ställda förväntningar? Fast det har jag väldigt svårt att tro, jag är faktiskt ganska säker på att jag kommer att älska den djupt och innerligt. Nu är den på väg, den är redo att ge sig ut i världen utan mig. Den är färdig. Jag ska inte skriva mer på den och det är en konstig känsla.

Jag saknar det.

Jag saknar känslan av att vara uppslukad av ett projekt, att ha ett mål, den totala euforin när en lösning presenterar sig efter att jag totalt kört fast och inte vetat åt vilket håll jag varit på väg. Välbefinnandet som uppstår efter ett intensivt skriv-pass, när texten flutit som den ska, när jag har kommit en bit på väg och dessutom tycker om det stället jag kommit till. För att inte tala om friden inombords just medan jag sitter där och skriver, jag mår så bra av det löpande arbetet att forma ord till meningar som blir till sidor av text.

Jag saknar det.

Just nu har jag inte riktigt tiden och energin att fördjupa mig i ett skrivprojekt på det sätt jag skulle önska. Jag har skrivit några scener till nästa bok och de känns helt rätt, men samtidigt är jag inte helt klar över vilken riktning historien ska ta. Det finns några olika vägar att gå och jag tror att jag har valt en, men helt säker är jag inte. På nätterna ligger jag och funderar medan otåligheten fungerar som en gigantisk koffeindos som hindrar min sömn. Jag vill komma igång!

Å andra sidan skrev jag första boken utan större plan och blev glatt överraskad när karaktärerna själva valde vad som skulle hända, så jag kanske inte ska analysera så mycket utan bara köra igång och se vart historien för mig. Tillverkandet av en roman har visat mig att jag har en viss förmåga att att brodera ut händelser som egentligen var tänkta att ha en ytterst liten statistroll och innan det är färdigt kan de vara det jag gillar mest av allt jag skrivit.
Trots det har jag sagt till mig själv att nästa bok ska skrivas med hjälp av synopsis och den ska vara fullständig innan jag börjar skriva. Allt för att undvika att jag hamnar i dödlägen när jag inte vet vart jag ska ta vägen. Men jag får nog inse att det inte är min grej. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, mer än i väldigt stora drag och även om jag definitivt ser fördelen med synopsis och till och med lider av en släng av avundsjuka mot dem som får det att funka, så verkar det inte göra det för mig. Det får jag nog acceptera. Huvudsaken är väl att jag skriver, och dit måste jag se till att komma nu, hur mycket jobb och annat som än ligger i vägen. Mitt mål är att Genom paradiset på en spikmatta ska ha ett färdigbakat småsyskon innan det här året är slut så det är dags att sätta igång. Och det ska bli så skönt, jag längtar efter att gå förlorad i historien i mitt huvud.
Det är trots allt bland det allra bästa stället jag vet att förlora mig i.

Det här inlägget postades i Debut, Jannice Eklöf. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skrivklådan, jag saknar dig

  1. Agneta skriver:

    Då är vi på ungefär samma plats, du och jag. Mellan två böcker. Och även jag våndas precis som du … men min bok kommer en månad efter din. (Så glad att få följa dig och din resa! Lite som en generalrepetition för mig.) 🙂

    • Jannice skriver:

      Ja, jag hoppas ju kunna lära dig av alla mina misstag efter vägen så du slipper upprepa dem sen… 😉 =)

Kommentera

