Den perfekta kapitelrubriken

 

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

När jag skrev råmanuset till Du, bara hoppade jag mellan kapitel och skrev parallellt lite här och där på flera ställen i boken. För att hålla koll på vilken textdel som innehöll vad började jag märka upp delarna med kapitelrubriker, och jag blev så kär i dem att de fick vara kvar.

Jag har alltid varit förtjust i kapitelrubriker i böcker, av två anledningar.

Ibland bara måste man

Jag är fast! Ur Ibland bara måste man av David Levithan

 

1) När jag tänker lägga ner boken händer det att jag råkar se rubriken till nästa kapitel, och ofta råkar jag då läsa lite till och sen lite till för att jag blir nyfiken.

2) Om jag lyckas lägga ner boken finns ändå kapitelrubriken kvar i bakhuvudet, och jag går och funderar på vad nästa kapitel ska handla om.

 

 

 

Jag gillar tanken på att det inte finns några naturliga ”stoppställen” i en bok. Det har jag skrivit om förut här, apropå intrigtrådar och strukturer. Därför tycker jag att kapitelrubriker är ett så genialt knep, eftersom de kan hålla kvar läsaren på kroken.

 

I Du, bara valde jag att ha kapitelrubriker som hade något att göra med grejer som händer i varje kapitel, och som gärna kunde vara dubbeltydiga genom att även fånga en stämning eller ett tema. Kapitlen heter till exempel Nick Drake-väder, Båthuset, Fågel, Mental helkväll, Glas och Oskrivna bokstäver.

Fågel 2

 

 

I min nya bok experimenterar jag med att berätta lite mer om vad som ska hända i varje kapitel. Har ni läst Muminböckerna av Tove Jansson? I Farlig midsommar börjar varje kapitel i den här stilen:

Fjärde kapitlet: Om fåfänglighet och faran av att sova i träd.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i det där greppet. Det finns ofta i lite äldre äventyrsböcker och i sagolika historier som t.ex. Nalle Puh.

 

 

Nalle Puh

Ur Nalle Puh av A.A. Milne

 

Det blir en speciell ton, en skön inramning som ger någon sorts trygghet samtidigt som det pockar på fantasin. Ett kapitel är inte ett oskrivet blad när jag börjar läsa det, för jag går in i det med vetskapen om att någon kommer att somna i ett träd, och jag vill verkligen veta vem, och varför.

 

Femte kapitlet

Ur Farlig midsommar av Tove Jansson

Farlig midsommar 1

Ur Farlig midsommar av Tove Jansson

 

Boken jag skriver nu är en estetmyllrig unga vuxna-roman som utspelar sig på ett gymnasium i Uppsala (tänk David Levithan-highschool som möter akademiska marmormiljöer, typ).

Mina kapitelrubriker ser just nu ut typ så här:

Kapitel 2: I vilket jag försöker fånga min själ men det kommer en grej emellan

och

Kapitel 6: I vilket saker blir som jag planerat men inte riktigt som jag tänkt mig

 

Nu får vi se vad jag landar i, men jag gillar detta så väldigt just nu! Min huvudperson Eír kastas inledningsvis runt som en vante mellan andras olika intressen, och beter sig som ett ”ojdå” i mänsklig form. Jag tänker att kapitelrubrikerna kan spegla det på ett fint sätt.

Genom historien får jag också möjlighet att gestalta hans utveckling genom att göra en förskjutning i de där kapitelrubrikerna. När han förändras kommer de att förändras. Och jag får rita en dramaturgisk kapitelnamnsbåge! Sånt här kan jag verkligen gå igång på. Det ska bli så spännande att se vad det blir av detta.

 

 

Vad säger ni, gillar ni kapitelrubriker? Brukar ni använda dem?

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Bok två, Debut, Du, bara, författarens hantverk, råmanus. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Den perfekta kapitelrubriken

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Jag älskar dina rubriker i Du, bara. Älskar, älskar. (Nu tar mitt mobilbatteri slut.)

  2. Ida Tidman skriver:

    Ja! Jag är helt klart för kapitelrubriker! För mig funkar det precis som du är inne på, det låter fantasin vandra vidare in i nästa kapitel.
    I Forsdansen har jag kört med kapitelrubriker i ett ord, typ ”Spelman”, ”Övermakt” och ”Sägner”.
    Jag brukar ju göra det hela bakvänt, det vill säga, jag skriver hela alltet först, därefter gör jag kapitelindelningen och då blir det enkelt att sammanfatta varje kapitel.

  3. Susanne Andersson skriver:

    Jag håller med övriga här att det är en rolig idé med kapitelrubriker. Det blir svårare att lägga boken ifrån sig när man ser nästa kapitelrubrik och nyfikenheten tar överhand :). Själv använder jag de vanliga ”Kapitel 1” osv. Jag tycker även det var kul att läsa att du hoppar mellan kapitel och skriver parallellt lite här och där på flera ställen i boken. Jag trodde jag var ganska ensam om att göra så. Skönt att veta att det finns fler ”hoppare” :D.

  4. Camilla Linde skriver:

    Jag är väldigt, väldigt förtjust i den här typen av kapitelrubriker! (älskar dina exempel för övrigt). Har starkt övervägt att ha det i mitt ungdomsmanus. Problemet är bara att jag ibland har rätt korta kapitel. Känns som att det kanske funkar sämre då?

  5. Anna skriver:

    Vad sugen jag blev på att hitta på kluriga kapitelrubriker nu. 🙂
    Har alltid tyckt att kapitelrubriker signalerar barnbok, men ser man på det som du gör så tillför de faktiskt historien något extra. När jag började skriva på mitt manus hade varje kapitel ett namn för att jag lättare skulle kunna hålla isär dem, men det var inga rubriker jag tänkte ha kvar utan tanken var att byta till kapitel 1, 2, etc.

    • annaahlund skriver:

      Åh, vad kul! 😀 Jag tycker att det är SÅ roligt att hitta på rubrikerna, och just att göra dem kluriga och låta dem ha flera lager som läsaren kan få upptäcka senare. Kul grej att leka med, även om du inte har kvar dem sen 🙂

  6. Pia Widlund skriver:

    Det ser fint ut men jag skriver bara Kapitel 1, osv. Det är ovanligt att se kapitelrubriker nuförtiden, kanske något man skulle återuppta.

  7. Åh, jag älskar den här typen av kapitelrubriker! Och härligt med så många exempel i blogginlägget. Jag inser att det inte kan funka i alla sammanhang, men trots att jag är en rätt kräsen läsare kan jag inte komma på att jag någonsin skulle ha irriterat mig på dåliga kapitelrubriker. Kanske för att det måste till en extremt fantasilös kapitelrubrik för att den ska vara mer fantasilös än bara ”kapitel 7”. Det här är nog helt enkelt en underutnyttjad uttrycksmöjlighet. Och jag håller med Anna (of kära syster). Dina rubriker får mig att bli mycket nyfiken på din andra bok (också).

    /Liv

    • annaahlund skriver:

      Vad roligt, tack! Intressant tanke att du inte kan komma på några dåliga kapitelrubriker. Jag försökte också, men kan inte heller minnas att jag någon gång stört mig! Vilket guldläge för kapitelrubriksmakarna i oss, verkligen en outnyttjad uttrycksmöjlighet! 🙂

  8. Kära Syster skriver:

    Exakt det här har jag funderat mycket över! Är också väldigt förtjust i både kapitelrubriker och kapitelbeskrivningar, dock känner jag att det senare är svårt att få till, att det krävs ett visst mått av uppfinningsrikedom för att det ska funka. För att inte tala om att formatet på boken behöver vara av ett slag som lyfts av kapitelinramningen.

    För egen del har jag nog landat i ett aningen fegare alternativ, men jag gillar verkligen dina sammanfattningar av kapitlen, håller med om att det lockar till att läsa vidare!

    Vad tycker ditt förlag om saken?

    /Anna

    • annaahlund skriver:

      Åh, vad roligt, tack! 🙂 Visst är det ett kul grepp att leka med? Vi har inte pratat om det än, så jag vet inte vad förlaget tycker. Det ska bli spännande att höra!

      (Jag blir naturligtvis nyfiken på ditt ”fegare alternativ”, är det fortfarande namn på kapitlen eller bara siffror?)

      (Mitt internet hakar, sorry om du får en massa likadana kommentarer!)

Kommentera

