Är det här roligt?

GB_Karl_Modig_2

Jag läste en skrivarkurs i science fiction, fantasy och skräck på Skrivakademien för snart två år sen. Till den första träffen skulle alla deltagarna skriva en kort novell om ett möte mellan en vanlig människa och en karaktär från ”vår” värld. Jag hade bestämt mig för att skriva om superhjältar så min novell handlade om en man som var på väg att krocka men som blev räddad av Röda Stjärnan. Inga konstigheter med det.
Men det konstiga hände när jag kom till den första träffen. Alla hade läst varandras texter och det alla sa om text var att den var rolig. Rolig? Min text?

Hur hade det här gått till? Jag hade inte menat att skriva en rolig text. Men det här fortsatte, alla tyckte att texterna jag skrev till kursen var roliga. Och sen när jag hade första mötet med förlaget om min bok sa de samma sak: Att humorn är bokens största styrka.

Så hur skriver man roligt? Jag vet helt ärligt inte. Men några idéer och tankar har jag, så jag tänkte försöka få ned i en text nu.

naiv-super.jpgNaiv. Super. är en bok skriven av den norska författaren Erlend Loe. Den handlar om en ung man som får en existentiell kris och det är en av de roligaste böcker jag någonsin läst. Loe lyckas nämligen att fånga det absurda i situationen samtidigt som han håller hårt i huvudkaraktärens vardag. Och jag tror att det är där någonstans som man kan hitta och skapa humor i en bok – det absurda placerat i vardagen.

Exempel:
Tänk att två superhjältar slåss mot ett stort utomjordiskt monster. Tentakler, huggtänder, hela köret. Jordens undergång stor på spel. Tänk då att under striden så börjar superhjältarna att tjafsa om vem som ska laga middag ikväll.
”Det är din tur ikväll”, säger Röda Stjärnan och duckar undan en tentakel.
”Min tur?!” skriker Valkyria och slår monstret i ögat. ”Jag lagade middag i förrgår och i tisdags, nu är det fan din tur.”

Ser ni vad jag menar? Det absurda och vardagen i kombination skapar humor, tror jag. Vad tycker ni? Har ni några roliga exempel? Eller en bra bok fylld med humor?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

