Läsarfråga

Vi vill gärna ha fler frågor från er läsare att svara på så det vore jättekul om ni ville fortsätta ställa dem och så svarar vi på lördagarna. Bombardera oss, bara! =)

Veckans frågor är från Susanne och lyder:

”Hur gör man om det skulle bli så att fler än ett förlag är intresserade? Och får man själv vara med och göra omslaget till sin bok om man vill det?”

7D__8786 2 - kopia Jannice: Jag har ingen egen erfarenhet av flera förlag som slåss om mitt manus (tyvärr) men jag tror mig ha förstått det som att man i ett sånt läge helt enkelt får väga de olika intressenterna mot varandra och välja det man tycker passar bäst. =)
När det gäller omslag tycker jag det verkar som att man har en hel del att säga till om som författare, men jag kan förstås bara tala för min egen upplevelse av det. I mitt fall frågade förläggaren mig om jag hade några egna idéer om hur jag ville att det skulle se ut (det hade jag inte) och i brist på det fick jag ta fram nyckelord och sånt som jag ville skulle finnas med på ett eller annat sätt. Sedan lämnades de ytterst bristfälliga instruktionerna till en formgivare som återkom med förslag, som vi sedan filade på tills alla var nöjda. Jag har svårt att se att en förläggare skulle tycka det var negativt med en författare som vet vad hen vill ha i omslagsväg så jag tror att du har allt att vinna på det. =)

 

IMG_8645Ida: Vad gäller första frågan är min uppfattning densamma som Jannices. Angående omslag skiljer det sig säkert mellan förlagen, men själv har jag fått påverka utseendet på omslaget mycket. Jag var och fotograferade potentiella omslagsbilder innan allt ens var klart med förlaget (var tvungen att göra så av årstidsmässiga skäl), och just nu diskuterar vi ju för fullt. Jag upplever att min åsikt och mina idéer är lika viktiga som förläggarens och grafikerns.

 

 

 

Profilbild

Anna: Jag skulle kolla på förlagens tidigare utgivning och känna efter om det verkar vara böcker jag gillar. För mig är det viktigt att människorna som ska jobba med boken känns bra och att vi tycker att samma saker är viktiga. Beträffande omslag tror jag att det skiljer sig en del mellan förlag, och vad det är för typ av bok. I mitt fall diskuterade min förläggare och jag stil och känsla och färger, sen fick omslagskonstnären läsa manuset och så bollade hon och förlaget fram och tillbaka och jag fick titta till då och då och komma med funderingar.

 

camilla-linde-portrait-350-square

Camilla: Håller med Anna! Försök att få en känsla för de olika förlagen. Det är väl inte helt fel att fråga runt lite också, bland författarvänner och bekanta som kanske är utgivna på något av förlagen.

Gällande omslag tog jag och illustratören fram dessa och pitchade till förläggaren. Det första blev det toknej på (vilket jag ä glad för idag). Det andra gick dock hem, efter att vi pillat lite med färger och typsnitt.
Jag har en känsla av att när det gäller min typ av förlagslösning så är friheten att själv vara med och utforma ett omslag större.
På gott och ont.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät, Omslag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Läsarfråga

  1. tolvtrapporupp skriver:

    Hej!
    Hur vet man när synopsis är tillräckligt ”bra”? ☺

  2. Bok&Film skriver:

    Tack för era svar! De är till stor hjälp :). Det är inte lätt att som outgiven författare (ja, man får ju egentligen inte kalla sig det innan man fått minst två noveller/romaner utgivna, men i brist på annat ord så…) veta hur man ska gå tillväga. Det finns så många frågor men väldigt få författare är villiga att dela med sig av sina erfarenheter för att hjälpa har jag märkt, varför vet jag inte. Jag kommer att fortsätta att vända mig till er med mina frågor och jag är så glad och tacksam att ni tar er tid att besvara dem :).
    Ber om ursäkt att mitt namn (och eventuellt bild) ändrats ett par gånger, men jag håller på att forma min webbplats här på wordpress och har lite problem med att göra detta via mobil :P. Rörigt värre. Men jag är alltså fortfarande, vad jag vet, Sussi (Susanne) Andersson. Tack igen kära Debutantbloggare för era svar! Ni är guld värda ❤.

    • Jannice skriver:

      Tack för dina frågor! Jag tror jag talar för oss alla när jag säger att vi vill ha så mycket dialog som möjligt med er läsare, för att hålla bloggen levande och intressant. =) Så, kör hårt med alla frågor du kan tänkas komma på. Det är inte säkert att vi kan svara på alla, men du kan åtminstone få våra synpunkter och tankar kring saker och ting. =)

      • Bok&Film skriver:

        Jag ska sprida ordet om Debutantbloggen så ni får fler läsare och förhoppningsvis fler frågor :).
        Jag gillar att läsa era inlägg och har fått mycket kött på benen när det gäller att debutera. Ni har hjälpt mig mycket och jag har fått svar på många frågor, även sådana jag inte visste att jag behövde svar på. Keep up the good work!

        • Jannice skriver:

          Det var väldigt roligt att höra. Tack så jättemycket för dina fina kommentarer! 😀

Kommentera

