Om att bli recenserad

GB_Karl_Modig_2Så nu är boken ute och releasepartyt är över. Och då är det väl dags för nästa stora fas(a): RECENSIONER
… eller?

Ända sen jag skrev på kontraktet så har alla i förlagsbranschen varit väldigt försiktiga när vi pratat om recensioner. Det är svårt att bli recenserad i tidningar, har det sagts. Det händer inte särskilt ofta. Hoppas inte på för mycket.
Så jag bestämde mig för att ha så låga förväntningar som möjligt, så att om jag skulle få en recension så skulle det bli en positiv överraskning. Även om recensionen i sig skulle vara negativ.

Trots det måste jag erkänna att jag inte kunde sova natten till recensionsdatumet (det datum då recensioner ”får” läggas upp). Tänk om de älskar boken? Tänk om de HATAR boken? Tänk om min bok blir en bästsäljare? Tänk om det blir en flopp?
Tankarna rusade.

Så vaknade jag på morgonen, bläddrade i tidningarna och hittade ingenting om mig. Inte ett ord. Det var surt, men också skönt. Under veckan som kom så poppade det däremot upp några blogg-recensioner. Det är en väldigt konstig känsla när man läser vad en främling tycker om ens bok. Jag var jättenyfiken men samtidigt jätterädd och lyckligtvis gick det bra.

13015240_10154707270885278_6060050144901215564_n.jpg

 

Och så i lördags smällde det. Först trodde jag att det brann när pappa sprang in på mitt rum 07.00 och skrek: ”Du är i DN! DN!”
Det var väldigt konstigt. Det ÄR konstigt. Jag var med i en dagstidning. Och en person fick pengar för att ha åsikter om min bok.

Jag läste recensionen i bitar, ett stycke här och ett stycke där. Det var för läskigt att läsa allting på en gång, men jag överlevde till slut.

 

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om att bli recenserad

  1. Bok&Film skriver:

    Det var kul att höra! Grattis!

Kommentera

