Releasefest för dummies

camilla-linde-portrait-350-square

I början av året svarade jag och de andra bloggarna på en lördagsenkät som handlade om releasefester. Jag sa lite skämtsamt att jag nog framöver skulle skriva ett inlägg som handlade om releasefester för dummies. För det var lite så jag kände mig när jag fick frågan, som en dummie.
En releasefest lät roligt, såklart, men jag hade ingen aning om hur det skulle gå till att anordna en.

Trots det står jag nu här, och räknar ner till min egen fest. Om lite mindre än en vecka är det dags att fira min rymdpirats ankomst med pompa och ståt, och jag har redan hunnit lära mig ett par saker under vägen. Varför inte dela med sig av det?

Så här kommer den då. En guide för oss dummies som aldrig anordnat releasefester förut.

Öppet, stängt eller mittemellan?

Fundera på om du vill ha ett offentligt event, dit allmänheten är välkommen, eller om du vill ha ett stängt event bara för nära och kära. Det finns för- och nackdelar med båda kan jag tycka. I marknadsföringssyfte är det såklart bra med ett öppet event. Då kan du gå ut stort i lokalmedia eller liknande och sprida info om din bok. Å andra sidan är det väldigt trevligt med ett mer privat evenemang, att få en möjlighet att umgås med de som står dig närmast och fira tillkomsten av din bok. Att kunna slappna av på ett annat sätt.

Till den här releasefesten har jag valt ett privat event. Kanske framför allt för att det är första gången jag anordnar en releasefest. Då är det skönt att veta att det är folk jag känner som kommer. Det känns tryggt, på något vis.

Sen går det såklart att ha en kombination, att gå ut och marknadsföra eventet och ändå bjuda in vänner och bekanta! Ska det vara öppet är det bra att i god tid fundera över var och hur marknadsföring ska ske. Är det i din stad mest effektivt med affischering för att nå många? Eller är det marknadsföring i sociala medier som funkar bäst?

Var ska festen vara?

Vi kommer att vara på Göteborgs litteraturhus. De anordnar liknande evenemang men även föreläsningar och annat som har med litteratur att göra. Fundera på om det finns någon liknande samlingsplats för föreningar där du bor. Fördelen är att de ofta är vana att ha olika event, och exempelvis har en del utrustning på plats (bra för oss som vill spela livemusik). Annars kan du också kolla med studieförbund, bokhandlar, café, skolor och så vidare.
Fundera bara på hur stort event du vill ha, så att det blir en lokal som är anpassad för detta. Det är också en bra idé att tänka igenom vad du vill göra under festen, så att du redan från början vet om saker du behöver, t.ex. teknik, finns på plats eller behöver fixas på annat håll.

Vad ska ni göra?

Det här är den allra roligaste delen att fundera över, för möjligheterna är egentligen oändliga! Uppläsning ur boken är nog någonting som de allra flesta tänker på, men det går såklart att göra så mycket mer. Har du skrivit en bok med en person som är besatt av att virka? Ha en virk-workshop! Har du skrivit en bok om att baka? Låt gästerna mötas i en ”cake-off” där de tävlar om vem som kan dekorera en tårta snyggast. Sedan äter ni såklart upp resultatet tillsammans.

Vi kommer att inleda kvällen med ett rymdquiz. Det blir någonting som gästerna kan göra på egen hand medan vi väntar in att alla kommer på plats. Min tanke är också att vi ska para ihop folk som inte känner varandra sedan tidigare. Då får de en naturlig sak att börja prata om. Sådant kan ju annars vara svårt, när människor träffas för första gången.

Efter det kommer vi köra på med ritworkshop med min man, tillika bokens illustratör. Då får den som vill lära sig hur de ritar karaktärerna i boken. Jag kommer att läsa valda delar ur boken och sedan blir det tårtfrossa och livemusik med mina fantastiskt talangfulla vänner Daniella och Viktor.

Och det där är nog egentligen mitt största tips. För jag ÄR fortfarande en dummie. Jag kan inte spela eller rita … men det finns andra som kan det. Människor i min närhet. Det har säkert du också. Människor med talanger du kanske inte ens kände till. Så ta hjälp av dem. Människor som kan fota, spela, knyppla, baka, stå på huvudet eller är grymma quizmasters.

Gör inte allt själv. Det blir inte roligt att springa runt med en stressklump i halsen hela kvällen. För det allra största syftet är ju ändå att fira. Fira vad du åstadkommit. Och det är svårt att göra om du ständigt tänker på att du måste fota, eller om det behöver fyllas på med glas, eller göra klart det sista på tårtan.

Ge dig själv möjligheterna att fira. För efter en sån jäkla resa som det innebär att få ut en bok, är du värd det.

Så, det var mina tips. Nästa vecka kommer rapport om hur det föll ut i verkligheten!

P.s. Nu finns också boken ute för den som är sugen på att få sin egen rymdpirat. Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbestyr finns i närmaste nätbokhandel, till exempel här! D.s

 

18 reaktioner på ”Releasefest för dummies

  1. Pingback: 3 tips för en lyckad releasefest | Förverkliga din bokdröm

  2. Jag har haft två releasefester hittills. Min första var på stadens bibliotek och då blev det ett öppet evenemang, men med många av mina vänner på plats. Med en sådan lösning får man ju anpassa sig till att det är annan verksamhet på biblioteket samtidigt. Men det blev superbra och trevligt! Så bra att jag ska köra en repris nu till hösten då jag kommer ut med ett gäng nya böcker. En annan betydligt mindre release hade jag på bokbussen. Då träffade jag nästan bara nya ansikten men det blev ett perfekt tillfälle för högläsning och alla blir ju glada av godis mitt i veckan 🙂 För mig är releasen både en egokick och ett led i marknadsföringen. Lycka till och njut av din dag!

    Gilla

    • Härligt att din första releasefest gick så bra! Och bibliotek är ju definitivt ocksp en sån där plats som är bra att hålla till på.

      Bokbussen hade jag inte alls tänkt på, men vilken suverän idé! Väldigt annorlunda! Kan tänka mig att många blev förvånade, men då nådde du säkert många du inte hade nått i vanliga fall!

      Tack så mycket och lycka till inför höstens boksläpp 🙂

      Gilla

  3. Att delegera uppgifter är ett bra tips. Låt någon annan hantera pengarna så kan du foka på att signera. Jag stressade runt hela kvällen och hann aldrig prata med någon. Ständigt var någon där och ryckte i mig. Som tur var hjälpte min underbara sambo till och fixade all mat. Skönast var på sätt och vis när alla gått och jag kunde slappna av och konstatera att jag sålt slut på alla böcker. Och där någonstans insåg jag att jag är en författare. Lycka till med releasen!

    Gilla

    • Det där är ett svinbra tips. Jag har utpressat några vänner till att fota och hjälpa till med såna saker, men pengadelen hade jag inte tänkt på. Tack! Just det där att hinna ha trevligt är nog den största utmaningen, men jag ska försöka!

      (och nu är du ju författare med stort F, sitta i skräckpaneler på Fantastika och allt. Ska bli grymt kul att lyssna på!)

      Gilla

  4. Vilket bra inlägg för oss andra dummies som ännu inte har debuterat men hoppas göra det framöver :P. Stort grattis till dig Camilla! Hoppas din releasefest blir riktigt lyckad och att du och dina gäster får en kanonkväll :).

    Gilla

  5. När jag släppte min roman hade jag ingen releasefest. Det kändes rimligt då, men när jag läser dina råd och tankar börjar jag fan ångra mig. Det kunde ju faktiskt ha blivit grymt kul!
    STORT lycka till med din fest!

    Gilla

    • Jag tänker ett chartrat plan, fest och glad stämning ombord, bubbel som flödar … så plötsligt färgas himlen utanför rosa, och planet störtdyker … DET hade varit en releasefest som folk hade snackat om i generationer! Vilken chans du gick miste om där 🙂

      Och tack!

      Gilla

Lämna ett svar till annaahlund Avbryt svar