En dialoghistoria

IMG_8645För inte så länge sedan berättade jag att jag tycker det är allra roligast att skriva dialog. Det är helt korrekt.

I början var jag faktiskt ganska dålig på att göra just det. Jag briljerade i miljöbeskrivningar, men så fort karaktärerna började prata med varandra förvandlades liksom allt till en skrivuppgift på en svenskalektion i femman. Jag visste att det jag gjorde inte var tillräckligt bra. Testläsarna påpekade det och jag såg det själv, men jag hade svårt att sätta fingret på exakt vad det var som inte dög.

På den tiden var min officiella hållning att jag skrev ”bara för att det var kul”, men egentligen hade jag så klart storslagna drömmar om utgivning. Någonstans förstod jag att för att det skulle kunna bli möjligt var jag tvungen att lära mig skriva dialog. Det fanns bara en sak att göra – tillbaka till skolbänken! Det var förvisso ingen bokstavlig skolbänk, jag hade för fullt upp med annat för att kunna gå en faktisk skrivkurs, men jag ordnade min egen. Jag studerade dialoger till förbannelse. Jag läste om alla de där söndertummade böckerna som jag en gång fastnat för, och analyserade alla dialoger i detalj. Och efter ett tag gick det upp för mig att just dialogerna hade varit en stor anledning till att jag fastnade för böckerna från början. Jag insåg hur dialogerna gav karaktärerna en personlighet och en unik röst, och hur lätt och smidigt författarna lotsade mig genom alla konversationer.

Efter det fanns det ingen återvändo. Jag hade ”dialog-glasögonen” för evigt fastlimmade på näsan. Det var nu jag började se de dåliga dialogerna också, och jag började förstå varför jag tyckte som jag gjorde. Och ve och fasa när jag till slut började ge mig in i mina egna dialoger igen. Men jag skrev om. Jag övade. Jag blev bättre. Efter mycket om och men blev jag så pass bra att jag vågade skicka in min bok till ett förlag, och som vi alla ju vet så var det en god idé.

Men nu slog det över åt andra hållet. Plötsligt var det bara dialog utan substans. Karaktärerna stod i en fixerad miljö och pratade med varandra, visserligen om ganska intressanta saker, men det hände inget mer än att de diskuterade. För att ändå höja spänningsnivån införde jag drama. Mer och mer sådant för varje scen. Men hur mycket intriger de än avhandlade där i skogsgläntan så hände det liksom aldrig något. Berättelsen förlorade sitt driv och förvandlades till något sorts avsnitt av Paradise Hotel – Wildlife edition.

Jag vaknade upp en dag och insåg mitt misstag. Sedan gjorde jag det där som man brukar kalla för ”Kill your darlings”, fast det här var mer att likna vid brutalt massmord. Jag raderade hela paketet. Jag kan eventuellt ha sparat en backup att förfasas över på ett bortglömt USB någonstans i byrålådans djupaste dunkel, men ur min dator försvann det. Sedan tog jag mig i kragen och satte mig ner och gjorde en riktig synopsis. Nu är jag snart 100 sidor in i den nya versionen, och det är en lättnad. Nu är det äventyret som jag eftersträvade från början. Men jag får fortfarande akta mig för att hamna i Paradise-Hotel-fällan.

I ett kommande inlägg tänker jag dela med mig av lite enkla tips för att förbättra en dialog.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En dialoghistoria

  1. icafischerstrom skriver:

    Mycket spännande! Glad att se att övning kan ge färdighet osv.

    • Ida Tidman skriver:

      Ja övning går knappast att komma ifrån! 😉 Det bra är att så länge man skriver, skriver, skriver och läser lika mycket så får man ju övning helt gratis!

  2. Carola skriver:

    Jag är inget proffs på dialoger så jag ser verkligen fram emot det inlägget 🙂

  3. Anna skriver:

    Intressant inlägg. Ser fram emot dina tips på dialogförbättring. Håller på och redigerar mitt manus nu och kommer säkerligen att behöva dessa tips. 🙂

    • Ida Tidman skriver:

      Vad bra 🙂 Kanske hittar du något du kan använda, men det bästa tips jag kan ge är att göra som jag – studera och analysera andras dialoger!

Kommentera

