Läsarfråga: Hur vet man när synopsis är tillräckligt ”bra”?

Vi vill gärna ha fler frågor från er läsare så fortsätta ställa dem och så svarar vi på lördagarna. Det finns inga frågor som är fel eller dumma!

Veckans fråga är från tolvtrapporupp: Hur vet man när synopsis är tillräckligt ”bra”?

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Jag tror nog att det viktigaste med ett synopsis är att man själv ska gilla det. Allra helst ska man älska det. För man kommer att sitta absurt mycket tid med bokskrivandet och om man då inte gillar grunden så blir det väldigt jobbigt. Andra saker som jag (personligen) tycker är viktiga/bra är: Att premissen är intressant och att den röda tråden är tydlig.
Men om jag ska vara ärlig så är jag ofta rätt slarvig med min synopsis.

 

 

 

7D__8786 2 - kopia Jannice: Jag är värdelös på synopsis. Jag har världens bästa ambitioner i början, men hjärnan går i baklås när jag ska försöka planera hela händelseförloppet någorlunda och så slutar det med att jag sitter och tuggar fradga, vilket är 100 % improduktivt när man vill komma nånvart med en text. Jag vill ju så gärna, det skulle vara jätteskönt att ha uppdragna riktlinjer och bara sätta sig och brodera ut historien, men DET GÅR INTE! Första boken fick sitt synopsis skrivet i efterhand för att det skulle skickas med till förlagen. Inte riktigt tanken med det, nej. Efter det lovade jag mig själv att nästa gång skulle minsann gå rätt och riktigt till, med ett utförligt synopsis som skulle förhindra skrivkramp och andra hinder på vägen. Nu är jag i full färd med nästa manus, har skrivit ett gäng sidor och några intriger är transporterade från huvudet till diverse ställen; mobilen, ett block och alldeles nyligt även sammanställt i Scrivener. Och i ett synopsis? tänker ni nu.
Nä. Inget synopsis.

IMG_8645Ida: Mitt synopsis brukar växa fram under skrivförloppet, men jag har ändå någon sorts idé om var jag vill att berättelsen ska ta vägen. Precis som Jannice skrev jag synopsis till första boken först när den skulle skickas till förlag, men till de två efterföljarna var jag tvungen att planera mer i förhand för att allt skulle hänga ihop. Ett bra synopsis i min mening är ett som har en tydlig dramaturgisk kurva, där det händer saker och man hela tiden drivs vidare i historien.

 

 

 

Profilbild

Anna: Äh, jag hatar synopsis så jag är helt fel person att fråga. För mig ligger en stor del av tjusningen i att skriva fram handlingen genom att lära känna karaktärerna och se vad de håller på med. Att skriva synopsis innan jag gjort själva skrivandet skulle för mig kännas som att försöka beskriva hur en tårta smakar innan jag ens kollat vilka ingredienser jag har hemma, typ. Men jag håller med de andra om vad jag tänker är viktigt: Röd tråd, driv och dramaturgiska bågar för att visa utveckling hos karaktärer.

 

camilla-linde-portrait-350-square

Camilla: Håller helt med Anna (och hennes underbara liknelse med tårtan!). Jag har bara skrivit synopsis till ett projekt, och det är det projekt som krånglat allra mest. Där jag ständigt fastnar och tycker att historien känns stel och odynamisk.
Många tror nog att ett synopsis är en magisk lösning och sliter sitt hår i frustration över att inte få till det. Men, vi är alla så väldigt olika när det kommer till skrivandet. För vissa funkar det, för andra inte. Så om ditt synopsis är en stor källa till stress och frustration – testa att skriva utan. Det går, det med!
Sen om förlaget vill ha in ett är det såklart en annan sak. Då skulle jag tipsa om att låta andra personer läsa det först. Helst personer som testläst ditt projekt. Det är ofta svårt att se sitt projekt utifrån, så att ta hjälp av någon som inte står det lika nära kan ge värdefull input om du fått med det viktigaste!

 

Advertisements
Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Läsarfråga: Hur vet man när synopsis är tillräckligt ”bra”?

  1. stenrosendahl skriver:

    Jätteintressanta svar och helt i linje med hur jag själv gör, men jag tolkade nog frågan som hur vet man när storyn är tillräckligt bra för att gå vidare och skriva.

    • annaahlund skriver:

      Tack! Jag tror att det är väldigt individuellt. Personligen skriver jag synopsis efter själva historien tagit form (bara för att kunna visa upp en sammanfattning om det behövs). Därför är mitt svar att synopset kan vara så dåligt att det är obefintligt innan en börjar skriva, om det är så ens process ser ut 🙂 Jag tror att det där är något som måste testas fram tills författaren i fråga hittar sitt eget sätt att jobba.

      /Anna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s