Hitta något nytt

GB_Karl_Modig_2

Jag har nyligen återupptäckt den fantastiska tv-serien Girls. För något år sedan såg jag första säsongen men nu har jag börjat igen och i helgen började jag med första avsnittet.
Seriens huvudkaraktär får i uppdrag att skriva en artikel, men hon är osäker på vad hon ska skriva så då får hon detta tips:
Det blir som bäst när man lämnar det man är bekväm med.

comfort zone.png

 

Det måste inte vara sant till 100 % men jag tror att det finns en poäng i det uttalandet. Det är lätt hänt att man fastnar i det man är van vid (och bra på) och slutar utmana sig själv. Det känns kanske självklart att man ska testa på nya saker. För mig så märkte jag hur nyttigt det var när jag började jobba med mitt sidoprojekt. Det var ett helt annat projekt än allt superhjälteskrivande. Så när jag sen återvände till mitt huvudprojekt hade jag massa uttryck och idéer med mig från sidoprojektet och som jag kunde använda!

Och framförallt tror jag att det är bra att leta efter inspiration på andra ställen än där man brukar. Barnböcker, konstiga tv-serier, deckare, vad som helst så länge det är nåt annat än det man brukar läsa. Jag kan själv känna att jag fastnat i ungdomsboksläsande senaste halvåret (inte för att det behöver vara nåt dåligt), men jag känner att jag skulle vilja läsa någonting annat. Något som är utanför min comfort zone. Allt Jag Inte Minns av Jonas Hassem Khemiri är en sån bok som jag vill läsa men som inte blivit av.

Nu ska jag ta mitt eget tips till hjärtat och sätta mig och läsa Främlingen av Albert Camus, men jag vill gärna ha tips från er. Har ni några bra icke-ungdomsbokstips till mig så är jag evigt tacksam ❤

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hitta något nytt

  1. nathaliesjogren skriver:

    En bok som jag alltid återkommer till är Astas Bok av Barbara Vine. En blandning av sann historia och historisk deckare. Snyggt skriven och spännande till sista sidan.

  2. Om du inte har läst den redan tycker jag att du ska läsa ”Röde Orm” av Frans G. Bengtsson. En väldigt rolig bok om skalder och hjältar i en helt annan tid. Det är en av mina (visserligen många, men ändå) favoritböcker i alla kategorier.
    /Liv

  3. John skriver:

    Jag gör som jag brukar och säger att du borde läsa Proust. Alla som sysslar med litteratur bör ha läst På spaning efter den tid som flytt. Helst alla sju delar, man missar alldeles för mycket om man som de flesta bara läser den första.

Kommentera

