Lördagsfrågan: Vem är den allra första som får läsa det du skriver?

I dag svarar vi på frågan om vem som är den allra första som får läsa det vi skriver. Fortsätt gärna att fråga oss saker så svarar vi under kommande lördagar!

Profilbild

Anna: Mina skrivartribe Anna Arvidsson och Anna Jakobsson Lund (som jag har blogg med) brukar få ta del av saker som ibland är riktigt råa. Vi har jobbat så mycket med varandras manus att de fattar hur jag tänker och vad jag är ute efter att få fram. När de testläser kan de bättre än några andra peka på vad jag behöver utveckla för att det ska synas i texten. För mig är det viktigt att den första som läser kan vara peppig och kan se hur bra det kommer att bli även om det inte är bra just då, så att jag håller uppe drivet att komma vidare.

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Hmm, jag vet inte riktigt. Jag har lite dåligt med skrivarkompisar att bolla idéer med, men allra oftast är det min förläggare Ada som jag vänder mig till. Hon är väldigt duktig både på att ge tips på mina halvdåliga idéer och såklart ge respons på det jag skriver.

 

 

 

 

 

camilla-linde-portrait-350-square

Camilla: Fram tills för ungefär ett år sedan lät jag sällan någon annan läsa mina texter. Jag arbetade med dem till förbannelse och skickade sedan in till förlag.
I efterhand kan jag se hur mycket de fortfarande behövde arbetas om. Men det var sådant jag själv inte kunde se. Inte då.
Nu är jag betydligt bättre på att ta hjälp av andra. Olika personer får läsa i olika stadier. Och jag är inte längre så rädd för att visa den där ”råa” texten.

 

IMG_8645Ida: Jag låter helst flera olika personer läsa mina texter under processen, men den allra första som får läsa är min pojkvän. Han är tillräckligt peppande och snäll för att kicka upp mitt självförtroende lagom mycket för att skicka texten vidare. Han är också den jag bollar idéer med i förhand.

 

 

 

 

7D__8786 2 - kopiaJannice: Min syster Jeanette läser i stort sett allt jag skriver och hon brukar vara först, tätt följd av systerdotter Jennifer. Jeanette har dessutom tagit på sig att varje torsdag påminna mig om att det är just torsdag, utifall att jag skulle glömma bort att publicera fredagsinlägget här på bloggen. Sen korrläser hon och godkänner inlägget. Ordning och reda, inlägg på freda. =)

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

