Hur ska man komma ihåg allt?

GB_Karl_Modig_2

När jag planerar mina böcker så börjar jag alltid med att skriva ett synopsis och jobba med det tills jag känner mig nöjd. Men hur mycket jag än jobbar med den så blir det alltid ”bara” en grov skiss. Det kommer fram massa bra idéer under arbetet med mitt synopsis men de bästa idéerna kommer alltid i ett senare skede, när jag är mitt uppe i skrivandet av boken.

 

Allra oftast händer det när jag ligger i min säng och ska försöka sova. När jag slappnar av och går igenom vad som hänt under och tankarna far iväg. Det är då genislagen kommer. Förvånansvärt ofta är det faktiskt riktigt bra idéer. Förut, när jag fick mina kvällsidéer, så brukade jag tänka att jag säkert kommer komma ihåg det imorgon.
Sen vaknade jag nästa morgon och ibland kom jag ihåg idén, och ibland kom jag inte ihåg. Men det håller inte i längden, tänk om jag skulle glömma världens bästa idé?

Så då började jag Evernote, troligtvis en av människans bästa uppfinningar. Det är en anteckningsapp som synkroniserar det du skriver i mobilen med ett program på din dator. Om du får en genialisk idé på tunnelbanan, i bilen eller precis innan du ska sova så skriver du upp det i din mobil och nästa gång du sätter dig vid datorn så finns den där. Hur smidigt som helst.
(Det finns såklart fler appar än Evernote som gör samma sak.)

21091982231_b5e401f066_bMen om appar och mobiler inte är din grej så kan jag från botten av mitt hjärta rekommendera att skriva dagbok. Jag har börjat göra det, och det är så bra. Både som ett sätt att komma ihåg vad man gjort, reflektera över olika saker och att göra anteckningar till boken.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

