Ett omslag blir till

I slutet av förra månaden var det äntligen klart!

Ända sedan jag skickade in mitt manus till förlag har jag drömt och fantiserat om hur omslaget kunde tänkas se ut. Jag har undrat hur mycket jag själv skulle få påverka och funderat på vad jag egentligen ville.

Det började i augusti förra året. En idé hade vuxit sig starkare, och för att kunna genomföra den krävdes det att en bild att utgå ifrån togs ganska omgående. Allt var ännu inte klart med förlaget, men jag bestämde mig för att ändå genomföra en fotografering innan det var för sent på året.

Jag samlade ihop en fotograf, en modell och ett par assistenter och gav mig av mot Röttleforsen en solig dag i slutet på sommaren. Vi tog många bilder (cirka 500 stycken) på olika platser och det var så häftigt att se visionen komma till liv.

IMG_9346[2]

Jag instruerar modellen.

Bilderna låg tryggt i min dator i några månader fram tills den dagen för ett tag sedan då det var dags att börja fila fram idéer tillsammans med min förläggare och en duktig grafiker. Det blev många turer. Förläggaren och grafikern gillade mina idéer, men de tyckte att bilderna hade för rörig bakgrund och önskade mer djup. Jag var helt öppen för att byta bakgrund, men ville att den nya i så fall skulle stämma med miljön och bokens känsla. Vi letade och letade. Vi ändrade oss också om originalbilden, men till slut hade vi enats och det var dags att finjustera.

Omslaget stod klart ungefär samma dag som det skulle skickas in till Svensk Bokhandels höstkatalog tillsammans med mitt debutantporträtt (som ni kommer få ta del av i sommar).

Jag är så hemskt nöjd!

forsdansen 3d cmyk

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ett omslag blir till

  1. Ida Tidman skriver:

    Tack så hemskt mycket! 🙂

  2. icafischerstrom skriver:

    Snyggt med orange och blått tillsammans. Ser fram emot att läsa ditt debutantporträtt

  3. Katarina skriver:

    Gud vilket läckert omslag! Älskar färgsättningen och stämningen. Förstår mycket väl att du är nöjd 🙂 Grattis!

Kommentera

