Lägesuppdatering

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Det börjar närma sig nu. Om två veckor släpps Du, bara. Första exemplaren från tryckeriet borde kunna komma närsomhelst nu. Det är så spännande! Det är nästan precis två år sen jag började skriva på den här historien, och nu äntligen, ÄNTLIGEN är det dags för den att flyga ut i världen på riktigt. Det låter klyschigt, men jag ser så väldigt mycket fram emot att hålla den. Ni som också skriver förstår vad jag menar.

Det som väntar härnäst för mig är en dag på förlaget då vi ska göra utskick till budbärare, bokbloggar och nyckelpersoner som kan tänkas lyfta fram boken på ett bra sätt. Parallellt med det har mina första intervjuer börjat bokas in. Det känns spännande, dels att få prata om boken och sen att nya människor kanske blir sugna på att läsa den om jag säger något bra.

Jag har en lång lista med releasefestsgrejer som ska fixas, och bockar av grej på grej. Förra helgen fick jag förstärkning på papperstranvikarfronten av ett gäng gamla elever som jag bjöd in på en viksession med fika. Väldigt trevligt, och oerhört effektivt. Jag har också hållit ögonen öppna efter storpack på M&M’s eftersom de spelar en roll i boken och jag vill ha med dem på festen. I helgen sprang jag på ett ställe som sålde någon sorts jättepaket, och eventuellt gick jag lite överstyr. Jag tenderar ofta att göra det, och nu är jag så pepp på hela festgrejen att jag bara vill fixa, fixa, fixa. Hursomhelst, jag hoppas att alla som kommer på min releasefest gillar M&M’s, för jag har tre kilo liggandes på mitt skrivbord. Hehe.

Mitt nya projekt rullar också på, och jag har väldigt kul. Jag var på framtidsmöte med min förläggare för ett tag sedan, och vi pratade om i vilken ordning mina bokidéer ska komma ut för att göra sig bäst. Det var intressant att höra hur de tänkte runt bok nummer två, och vad som passar bra efter en bok som Du, bara. Boken som kommer att bli min tvåa är ett projekt jag höll på med för ett år sen efter att jag skickat in Du, bara till förlag. Nu har den fått en ny twist genom ett övergripande tema, och samtalet med min förläggare gjorde mig jätteinspirerad att plocka upp och göra klart den. Väldigt kul. Jag tänkte berätta mer om den längre fram.

Manuset jag skrivit på under våren får nu ligga till sig i några månader medan jag skriver klart det här projektet, och det känns riktigt bra. Jag skriver så intensivt att det ibland är skönt att lägga ifrån mig saker en stund för att hjärnan ska få komma ikapp. Överlag känner jag att jag börjar få en rätt bra känsla för hur min skrivrytm ser ut. Jag börjar se mönster. Till exempel är jag mycket mer kreativ på våren och sommaren och tidiga hösten än under senhösten och vintern. Jag har lättare att göra stora saker som är inspirationsbaserade när det är ljust och varmt. Därför känns det väldigt bra att skriva nytt nu och låta mitt andra projekt ligga till sig för att sen plockas upp i höst. Då finns redan  grundidén och karaktärerna, och det kommer att passa bra för höstskrivning. Det känns väldigt spännande, allting. Det är roligt att planera långsiktigt. Och det är väldigt roligt att känna att det här är någonting som jag verkligen, verkligen vill hålla på med under en lång tid framöver.

 

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Bok två, Debut, Du, bara. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lägesuppdatering

  1. Att få hålla boken ja, tänk den dagen… 🙂
    Din release låter så bäst. Får helt plötsligt för mig att jag borde skriva böcker som bäddar för fantastiska releaser 😉
    Ser framemot att den snart finns ute iaf.

    • annaahlund skriver:

      Tack! 🙂 Ja, det är verkligen jättekul att planera release. Dels för att jag gillar att fixa fest, men också för att det är så skönt att göra något bokrelaterat medan jag väntar på att boken ska komma. Jag gillar känslan av att jag *gör* någonting medan jag väntar. Det gör mig så glad att höra att du ser fram emot boken, tack ❤ Och heja böcker som bäddar för roliga fester!

  2. Mina skriver:

    Låter så otroligt kul när du beskriver dina skrivprojekt.
    Själv jobbar jag för fullt på slutet av min berättelse. Jag har en lång väg kvar men jag hoppas att jag kommer i mål. Låter så spännande att få hålla sin egen tryckta bok i sin hand.

    • annaahlund skriver:

      Tack Mina! 🙂 Verkligen, visst är det en häftig tanke? Jag kan liksom inte riktigt föreställa mig hur det kommer att kännas, just för att jag också hållit på så länge med historien. Lycka till med din berättelse, hoppas att du också får hålla den i handen snart!

Kommentera

