Hur viktigt är det egentligen?

GB_Karl_Modig_1

När jag skrev Superkrafter – på gott och ont så kändes det väldigt viktigt att mina karaktärer skulle ha musiksmaker som speglade deras personligheter. Att de inte bara lyssnade på musik som jag tyckte om, men som jag kände att de själva tyckte om.
I en hångel-scen lyssnar de på Klåparen av Kent, därför att jag tyckte att det var en sån himla bra tonårshångel-låt. Allt det här kändes väldigt viktigt för mig. Att musiken, som läsaren faktiskt inte hör, ändå skulle passa till scenen.

Men hur viktigt är det egentligen?

Jag vet inte. När jag läser andra böcker så uppskattar jag ofta musikreferenserna, men om jag ska vara ärlig så har jag aldrig lyssnat på en låt som varit med i en bok jag läst. Betyder det att jag är en dålig människa?

Och eftersom att musiksmak kan vara så extremt specifikt för varje person så är det inte heller särskilt ofta som jag känner igen låten som refereras i boken. T.ex: Även om jag och författaren gillar samma artist så har författaren med en låt från artisten första album, medan jag bara hört artistens andra album. (Eller så har jag bara fel musiksmak.)

Personligen så älskar jag musik. Efter historier så är det nog det bästa som finns. Men hur viktigt är det med musiken i böcker? Det är ju trots allt olika medium.
Jag tycker fortfarande att tonårshångelscenen förhöjs av Klåparen, att den låten verkligen är perfekt för den scenen, men jag vet inte om någon av mina läsare tycker det.

Vad tycker ni om musikreferenser i böcker? Är det onödiga detaljer eller lyfter det stämningen eller är det något ni inte ens tänker på?

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur viktigt är det egentligen?

  1. Joakim Persson skriver:

    Recension av din bok finns här http://drombiblan.blogspot.se/
    Skriven av mig 🙂

Kommentera

