”Du vet ingenting”

camilla-linde-portrait-350-square

Ett knep till bra gestaltning är att låta karaktärerna få sina egna röster. Det går att experimentera med meningsbyggnad och ordval. Att personen pratar kort och enstavigt eller långt och poetiskt. Det är ett sätt att enkelt skilja dina karaktärer från varandra, att ge dem särart och personlighet.

Och så kan du förstås gå ett steg längre. Du kan ge karaktärerna catch phrases. De där återkommande orden och meningarna. De som du vet att bara just den karaktären kan säga. I filmens värld är det vanligt, säg ”I’ll be back” eller ”May the force be with you” och de flesta vet direkt vilken film och karaktär det gäller.

Men i böcker tycker jag att det är knepigare.

När jag först hörde det rådet, att hitta på en fras som passar till en viss karaktär och låta den bli deras signum, så tyckte jag att det lät löjligt. Krystat liksom. Som att jag ska slänga in ett ”Jösses Amalia” i var och varannan mening för att en karaktär ska få en särart. Jag förstod inte riktigt vad det innebar.

Tills jag läste A song of ice and fire (bokserien som Game of Thrones baseras på). Där fattade jag verkligen hur catch phrases kan användas på ett helt annat sätt. Författaren George R.R. Martin är nämligen ett geni när det kommer till just det här. Han har en förmåga att skapa uttryck som fastnar. Som ”The night is dark and full of terrors” eller ”Winter is coming”.

Det bästa exemplet levererar dock karaktären Ygritte, en av de ”wildlings” som lever på andra sidan av den höga muren i norr. De kallar sig ”det fria folket”, och lever bortom den kända civilisationen. Med detta inte sagt att de inte har någon civilisation, men den skiljer sig betydligt från grannarna i syd (ur vilkas perspektiv historien berättas). De tror inte på tronföljd, och kallar sydlingarna för ”kneelers” som frivilligt knäböjer för en kung de själva inte valt.

Ygritte stöter på Jon Snow, en av huvudpersonerna i serien, när han färdats norrut, bortom muren, i jakt på sin farbror Benjen som försvunnit under ett uppdrag. Under vägen tillfångatas han av wildlings, och lär känna Ygritte. Hon tycks fascinerad av honom. Av hans etik, hans sätt att tänka, att vara.

Ygritte blir den karaktär som på allra bästa sätt fångar skillnaderna dem emellan. Hur deras världar kolliderar. Hennes återkommande replik: ”You know nothing, Jon Snow” säger så mycket, inte bara om henne som person utan de stora skillnaderna som finns mellan folken. Om fördomar och historia som gör att de inte förstår varandra, att de kanske aldrig kan mötas.

”You know nothing, Jon Snow”. Han vet inte hennes historia. Hennes bakgrund eller kultur. Han vet inte vem hon är. Men genom den enda meningen berättar hon också hur lite han vet om den verkliga världen. Den som existerar bortom skyddande murar.

Men det finns mer i den där enda meningen. Den är trots allt inte nedvärderande. I den finns en utmaning. Jon är inte förlorad. Ygritte ser möjligheter i honom. Hon pushar honom att se saker från fler perspektiv, inte bara de hans uppväxt har lärt honom.

För faktum är att den höga mur som restes för att hålla de södra delarna av landet säkra från wildlings, har stängt in det fria folket tillsammans med det som lurar bortom murarna. Det egentliga hotet som murarna en gång restes för att skydda dem ifrån. Och det Jon Snow trodde var sanning visar sig inte stämma.

Jag tycker det här är oerhört fascinerande, att så enkla ord kan säga så mycket. En enda mening som kan innehålla hela världar och konflikter.

Jag vill bli bättre på det. Att känna min historia, min värld och mina karaktärer så bra att jag kan låta det vila under ytan. Låta det försiktigt bubbla upp i några enstaka ord. Att berätta en hel historia i en enda mening.

Använder du catch phrases? Eller har du exempel på böcker där det funkar?

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i Camilla Linde, Catch phrases, Debut, dialog. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till ”Du vet ingenting”

  1. jjgille skriver:

    Game of thrones är verkligen genialiskt ur berättarsynpunkt. Jag blir blandat glad och ledsen av att läsa böckerna och se serien. Glad över att det är så bra så ofta, ledsen över att jag inte skrev det. Bra inlägg i alla fall!

    • Camilla Linde skriver:

      Tack så mycket! 🙂 Och jag håller helt med! Att läsa de böckerna kan ge en så sjuk jäkla prestationsångest att det är svårt att skriva, samtidigt som jag VILL läsa dem för att de är bra! Jobbigt liv 🙂
      Och jag säger bara det … nya säsongen! Herregud!

      • jjgille skriver:

        Ja alltså, det är ju fantastiskt bra skrivet och gjort, hela Game of Thrones. Sen vet jag inte om jag är kritisk för att jag synar det mer i sömmarna nu eller om det faktiskt är så – men jag tycker dialogen är lite svagare nu när Geroge material inte ligger som grund för det. Men det kanske är jag som är fel ute. Vad är ditt intryck?

        • Camilla Linde skriver:

          Det kan jag absolut hålla med om. Det är inte lika många ”gåshudsscener” där orden går rakt in under huden på dig. Som när de läser eden som Night’s watch svär!
          Jag tycker överlag att karaktärerna känns lite annorlunda. En del känns inte riktigt som sig själva, exempelvis Jaimie.

  2. Pia Widlund skriver:

    Bra tips, det ska jag tänka på. I teaterpjäser kan det vara ganska vanligt. Repeterar just nu Söderkåkar av Gideon Wahlberg och där har pigan en replik; Ja se karlar, det är mitt liv de. Den är skapligt känd.

    • Camilla Linde skriver:

      Ja, absolut! I teatern används det också flitigt. Och nu blir jag också grymt sugen på att ta mig an en teaterpjäs – det måste ge mycket inspiration till skrivandet!

  3. Thomas skriver:

    Intressant inlägg, Camilla! Och jag tycker du sätter fingret på en viktig sak där – gränsen mellan en ”röst” och ett utifrån påklistrat uttryck.

    För att svara på din fråga, så ja, det gör jag nog. 🙂
    Fast mina växer fram organiskt tror jag. Allteftersom jag lär känna mina karaktärer, eller så.
    Sedan får jag gå tillbaka och ändra och fixa.
    Maximillians (i Incidenten i Böhmen) sammanfattar hans önskan/tro på att han har allting under kontroll på ett bra sätt tycker jag. Den började som något han sade vi något tillfälle och jag tyckte den fångade in både hans personlighet och hans sätt att vilja styra – samtidigt som den antyder en osäkerhet kring att han verkligen har allt under kontroll. (Tycker jag – inget som säger att någon annan gör det 🙂 )

    • Camilla Linde skriver:

      Tack Thomas! 🙂 Det är verkligen en hårfin balans det där – jag är imponerad av författare som klarar av det!
      Ny blir jag ju grymt nyfiken på vad Maximillians catch phrase är!

      • Thomas skriver:

        Visst var jag klurig där? 😉
        Det roliga är att en läsare faktiskt kommenterade det faktum att Magdalen använde den och undrade om man skulle tolka det som att hon blivit influerad ofrivilligt av Maximillian eller om det var oavsiktligt från min sida.
        Trodde inte att någon skulle lägga märke till det…

        Men som du säger – det är en hårfin balans. Tror mycket på att gå på magkänsla. Dyker något upp som känns rätt så använd det, men ”konstruera” inte något. Eller tror du det är att göra det för enkelt för sig?

        • Camilla Linde skriver:

          Väldigt klurig! 🙂
          Frågan är ju då vilket som stämmer av de två? Var det oavsiktligt eller ett sätt för dig att visa på relationen dem emellan?
          Jag tror att du har helt rätt där. Antagligen har det krävts väldigt mycket tankeverksamhet och slipande fram och tillbaka från RR Martins sida för att få till de där meningarna så himla bra, men det MÄRKS ju inte. Det känns som något han lika gärna hade kunnat komma på i stunden medan han skrev. Det är nog tricket. Att försöka hitta meningar som känns precis så naturliga. Jag tror att det kan vara svårt att vara alltför ”smart” och konstruera för mycket

Kommentera

