Lördagsenkät: Vilken författare, död eller levande, hade du helst velat ta en kopp kaffe med?

ProfilbildAnna: Tanken på kaffe gör mig helt brrrr, men om jag fick dricka te med en författare skulle jag vilja att det var Selma Lagerlöf. Jag skulle bjuda på hallonkatalaner, och så skulle jag be henne att prata om sitt skrivande. Jag skulle nicka och le och flika in små utrop av förtjusning, men i övrigt skulle hon bara prata och prata med sin sagoberättarröst, om En herrgårdssägen, Jerusalem och Charlotte Löwensköld och karaktärer och Gud och magi och om att berätta en historia som känns, och efteråt skulle jag vara vimmelkantig men väldigt lycklig.

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla: För mig finns det, och kommer alltid bara finnas, ett enda svar på den frågan. Och det är Stephen King. Inget skulle vara större än att ta en fika med en av de personer som påverkat mig mest under min uppväxt, som gett mig mitt livs starkaste läsupplevelser. Jag skulle nog vara väldigt fnissig och blyg först, men han skulle vara cool och avslappnad och jag tror att vi skulle bonda över vår nykterhet. Jag skulle berätta för honom hur jag skrämts halvt från vettat av Jurtjyrkogården, hur jag vandrat med Roland of Gilead på hans quest att finna det Mörka Tornet, hur jag hoppats och förtvivlat tillsammans med Stu Redman i Pestens tid, hur jag tokskrattat åt Kings och sonen Joes meningsutbyten på Twitter. Jag skulle be honom om råd. Hur en ska göra när skrivandet, som en gång var en lysande passion, en drivkraft och en dröm, mer reduceras till arbete och administration. Jag skulle fråga honom vad det är som gör att han fortfarande, efter alla dessa år och alla dessa böcker, har så mycket att skriva. Så mycket att berätta.
Och kanske, bara kanske, skulle han sen adoptera mig.

IMG_8645Ida: Fick jag välja på alla författare någonsin skulle jag inte välja en som kunde lära mig att skriva ordentligt, utan en vars historia äter sig in i min själ och bryter kompishjärta med något där inne som är av precis samma skrot och korn. Henry David Thoreau skulle vara välkommen ut till min stuga för en kopp kokkaffe från vedspisen. Stugan ligger förvisso inte helt och hållet i skogen, men han skulle nog kunna trivas ute på landsbygden också. Vi skulle hinna med många koppar och diskutera politik, filosofi, lantliv, downshifting, ekologi och samhället i stort. Till slut skulle jag också be honom om tips för att bli en mer finslipad citatmaskin, fast jag nog aldrig skulle kunna komma upp i nivå med hans briljans.

 

Charlotte CederlundCharlotte: Jag må vara fantasyförfattare men för mig blir det självklara valet ändå Jane Austen. Jane har alltid varit lite av en idol för mig. Dels för att hon sägs ha skapat hela romance-genren, dels för att hon genom sitt skrivande lyckades slå sig fri från det förutbestämda liv som väntade en kvinna vid den tiden. Lite 1800-tals feminism helt enkelt! Om jag hade fått träffa Jane hade jag velat prata om hur verklighetens kärlekshistorier såg ut på hennes tid, om hon någonsin träffat en man som Mr Darcy och om de böcker hon aldrig hann skriva. Jag håller dock med Anna, jag och Jane hade inte druckit kaffe. Nej, nej, nej. Vi hade suttit på ett fint gods i England och druckit te ur sirliga koppar med rosenmönster!

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Jag gör nog som Anna och dricker te istället för kaffe, men författarvalet blir svårare. Det står mellan J.K. Rowling (Harry Potter) och George R. R. Martin (Game of Thrones / A song of ice and fire). Rowling för att Harry Potter är så bra historier, hur kom hon på allt? Martin för att hans världsbyggande är det sjukaste jag sett, detaljrikedomen är enorm. Jag kan nog faktiskt inte välja mellan dem.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördagsenkät: Vilken författare, död eller levande, hade du helst velat ta en kopp kaffe med?

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Jag skulle vilja tjuvlyssna på alla era samtal! Ni säljer in dem så fint. Jag skulle välja te framför kaffe, kannor framför koppar. Tanken på att välja *en* författare gör mig däremot helt snurrig av beslutsångest.

    Camilla King, det skulle passa dig ❤️

    • Camilla Linde skriver:

      När det dyker upp såna här frågor är det så oerhört skönt att vara helt insnöad – jag tyckte valet var SÅ lätt! 😀

      Och du, visst låter det riktigt jäkla bra?! Semesterplanerna läggs nog på is för en stalkerresa… err, jag menar inspirationsresa till Maine 😀

  2. annisvensson skriver:

    Jag har omedelbart tre på min lista som jag hade velat ställa en hel massa frågor till. Bodil Malmsten, Henning Mankell och Hemingway.

    • Camilla Linde skriver:

      Också bra val! Nu får jag ju en väldig lust att sitta vid ett bord och bara lyssna på när dessa tre har ett samtal med varandra. Det skulle nog bli riktigt intressant 🙂

Kommentera

