Gästblogg: Fråga förläggaren Alle Eriksson

Alle Eriksson fotograf Karl Thorson

Foto: Karl Thorson

Hej Alle! Berätta lite kort om dig och din bakgrund.

Åh, jag är en sån där som har varit lite överallt i bokbranschen olika grenar. Jag har drivit eget förlag, egen bokhandel och jobbat som ungdomsbibliotekarie. Nu jobbar jag som förläggare för textböcker på Rabén & Sjögren.

– Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig som förläggare?

Haha, det finns inga typiska arbetsdagar. Men kanske är måndagar ändå den mest typiska. Då har vi först avstämningsmöte med textförläggargruppen där vi går igenom vad vi har på gång och hur föregående vecka var och hur veckan som kommer ser ut. Sedan blir det ett snabbt möte med hela redaktionen där vi får höra vad som är på gång i huset. Varannan måndag är det dessutom utgivningsmöte. Det är där vi klubbar vilka projekt som vi går vidare med och som faktiskt ska bli böcker. Sen blir det mycket mailande (team maila ftw), läsande och pratande. Och mycket kaffe.

– Vad letar du efter i manus du får in?

Jag letar ofta efter ett bra driv, en bra historia som en liksom inte kan sluta tänka på efter att det har gått några dagar. Ibland är det en känsla som liksom träffar en rakt i magen och ibland är det något som mer växer på en. Ofta är det också viktigt att hitta saker som kan fylla en lucka, eller ett tomrum i den totala utgivningen. Det behövs liksom ständigt nya historier.

– Vad händer när ni hittar ett manus ni vill ge ut?

Då brukar vi ofta träffa upphovspersonen för att vi liksom ska få ”känna lite” på varandra. Om allt känns bra och upphovspersonen gillar oss på förlaget och vill att hens bok ska komma ut hos oss så tar jag först upp det i utgivningsgruppen (i mitt fall då med de andra textbokförläggarna). Om de också tycker att det verkar bra, så tar jag manuset ett steg till, till på ovan nämnda utgivningsmöte. Där sitter lite olika nyckelpersoner på förlaget och det är till dem jag liksom ”pitchar” manuset. Om de gillar idén så säger vi ja till utgivning. Och sen börjar arbetet med redigering, hitta formgivare till omslag och en massa andra härligheter.

– Vad hoppas du få in för typ av manus framöver?

Jag är ju en sucker för kärlekshistorier, så gärna fler hbtq-kärlekshistorier. Jag älskar också romance. Men sen tänker jag också att det vore gött med lite fler hästböcker för lite äldre personer. Det finns ju en hel  del för 6-9, men sen är det som om det tar slut. Det kanske vore nåt?

– Vad är dina tips till den som jobbar med att få sin bok utgiven?

Läs igenom flera gånger innan du skickar in. Det finns få saker som är så irriterande som att känna att en person inte orkat läsa igenom ens en gång. Att vara författare är att skriva och skriva om och skriva om igen (som boken heter). Men det är verkligen sant. Ju fler gånger en går igenom en text, desto bättre blir den.

Det här inlägget postades i bokbranschen, Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästblogg: Fråga förläggaren Alle Eriksson

  1. annaahlund skriver:

    Jag älskar att höra om sånt här, så spännande att få en inblick i förlagsvardagen! Tack Alle för att du ville vara med! 🙂

  2. Anna skriver:

    Jag har en kärleksroman med ”hbtq”-tema som jag skriver på, fast den är för unga vuxna 😛

Kommentera

