Sjuk av längtan

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Under skrivprocessen med Du, bara har mitt tålamod prövats gång på gång. Det har tränats och förbättrats och tänjts och utmanats, och jag är otroligt stolt över att jag hade STYRKA nog att ge manuset precis den tid det behövde för att bli klart.

Men nu. Nu har tålamodsprövandet tagits till helt nya höjder.

För jag väntar på BOKEN. Jag väntar på ett samtal från förlaget. Jag väntar på ett ”den är här nu, kom”. Jag väntar på att springa hela vägen till tunnelbanan, tycka att tåget går för långsamt, tränga mig förbi kostymfolk och skolklasser, springa över Riddarholmens gatstenar så som ingen har sprungit över Riddarholmens gatstenar förut, för att andfådd kasta mig in genom portarna till Norstedsborgen och ta emot den i mina darrande händer. BOKEN.

På något sätt måste jag ha fått för mig att boklådor i allmänhet brukar ramla in några veckor i förtid på förlagen. Jag har ingen aning om vad jag har fått det ifrån, för den enda erfarenhet jag har av bokleveranser är när Tredje Principen var så försenad att den nästan fick levereras direkt till min vän Anna Jakobsson Lunds releasefest förra våren. Men jag försöker att inte tänka på det, för jag vill att den ska vara här nu.

Du, bara släpps om en liten dryg vecka, och här går jag och väntar. Och väntar. Och väntar.

Medan jag väntar försöker jag memorera hur väntan känns i kroppen, så att jag kan använda det i skrivandet senare. Jag försöker stanna upp i otåligheten och sätta ord på känslan. Suget i magen, okoncentrationen, sprittandet i bröstkorgen, mina kalla händer, punkten i pannan jag inte kan sluta klia på, mina nedbitna nagelband, adrenalinet som ligger så nära ytan att varenda sak får mig att hoppa till. Hur jag kommer på mig själv med att fånstirra på mobilen två gånger i minuten för att DEN PERSONEN kanske har hört av sig utan att jag märkte det trots att ljudet är på max och mobilen hela tiden befunnit sig inom mitt synfält. Hur jag kan resonera med mig själv och tycka att det är okej att uppdatera mailen så ofta att jag nästan inte hinner lyfta fingret från knappen innan jag trycker ner den igen.

Jag är kär. Jag är så jäkla kär. Och snart får jag träffa min bok, som jag har längtat efter i två år nu. Snart får jag fysiskt känna att allt tålamod var värt det. Bläddra. Känna på hörnen, om de är vassa eller rundade. Känna om ytan är matt eller blank. Känna om den luktar som Harry Potter i de tidiga tryckomgångarna eller de sena efter att de hade bytt papperssort. Höra hur den låter när jag bläddrar med tummen. Känna hur det känns att lägga ner den i väskan. Känna hur det känns att ta upp den ur väskan. Se om den vill ligga stängd eller om framsidan glappar lite efter att jag läst halva boken. Se hur det lilla hjärtat bredvid ”författarens tack” blev i tryck. Hålla omslaget bredvid min releasefestsoutfit för att se om de matchar varandra lika bra som jag tänkt. Känna exakt hur knubbigt 344 sidor är. Hur tung den känns i handen. Hur färgerna blev på framsidan, och hur de små bilderna på papperstranorna blev på insidan. Hur versalerna i kapitelrubrikerna blev. Om bläckets svärta är svartsvart eller gråsvart och om pappret är vitvitt eller gulvitt. Om det raspar när jag drar fingret över det eller om det är lent. Om jag kan ta in att det är jag som har skrivit den. Att det är min bok.

Mest undrar jag om jag kommer att kunna ta in att den faktiskt är klar nu.

 
Du bara, omslag

 

 

Jag blir sjuk av längtan.

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, Författarliv, Skrivprocessen, Ungdomslitteratur. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Sjuk av längtan

  1. Camilla Linde skriver:

    Så jäkla underbart skrivet! Och NU ÄR DEN HÄR! 🙂 🙂 ❤

  2. Pia Widlund skriver:

    Härligt!!! Du kommer att springa som en gasell när det närmar sig!

  3. jjgille skriver:

    Grattis! Kan knappt föreställa mig det. Stort!

Kommentera

