Tids nog

GB_Karl_Modig_2Om bara några dagar är det ett år sen jag skrev på kontraktet med förlaget. Kontraktet som skulle förändra mitt liv. Eller det kändes så just då, att allting skulle bli annorlunda. Och det har ju blivit det, men ju längre tiden går desto vanare blir man.
(Även om jag fortfarande inte ens nästan har smält det)

 

I alla fall, snygg övergång, TID är det jag tänkte skriva om idag. För jag tycker det är svårt att få mina texter att utspela sig över längre tid. Min debut, Superkrafter – på gott och ont, utspelar sig dag för dag i ungefär två veckor. Men i nästa bok vill jag att handlingen ska utspela sig över några månader. Så hur gör man egentligen? Framförallt, hur gör man det snyggt?

Det går ju att skriva något i stil med ”Två veckor senare…” men det känns inte särskilt snyggt. Vad har hänt under de två veckor som passerat? Hur ska man fylla i den luckan? ”Två veckor av arbete och slit passerar…”?
Varför var det ens viktigt att man hoppade över just dessa veckor?

Ett annat sätt att beskriva att tid har gått är att i nästa kapitel så reflekterar huvudkaraktären över tiden, i t.ex. dialog eller tankar. Men även där kommer frågan: Hur ska man fylla luckan?

Ett tredje sätt är att vädret och årstiden har förändrats i nästa kapitel. Att det börjat snöa eller att ett stormväder dragit in. Men blir det tillräckligt tydligt för läsaren att tid har passerat eller blir det bara förvirrande?

Som ni ser är det många frågor och få svar. Vad tycker ni? Har ni något sätt som ni föredrar när ni läser eller skriver?

 

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

