Fråga Charlotte!

Charlotte CederlundIdag är det Charlottes första riktiga dag här på Debutantbloggen. För att både vi och ni läsare ska få lära känna henne lite bättre har vi ställt henne mot väggen med rejält tuffa frågor. Häng med för att få reda på om hon har någon dold talang och vilket superkraft hon skulle vilja ha om hon fick välja!

Vilken bok önskar du att du hade skrivit, och varför? Med risk för att låta klyschig – Harry Potter-böckerna. Inte så mycket för deras enorma succé (även om det såklart inte skadar :P) utan för att fantasivärlden är så omfattande och väluttänkt. Jag skulle verkligen vilja vara hjärnan bakom ett så omfattande världsbygge!

Var det något med att debutera som författare som inte alls var som du förväntat dig? Att bokens tid i strålkastarljuset är så extremt kort. Det tog tre år för mig att skriva Middagsmörker och kring släppet fick den fin uppmärksamhet men efter bara några få veckor tog det slut. Boken var inte en nyhet längre och media och bloggar hade nya böcker att se fram emot. Det kändes lite sorgligt på ett sätt.

Har du någon dold talang. Är det en talang att shoppa klänningar? För i så fall är det min! 🙂 Jag har över 100 st men hittar hela tiden nya som jag ”inte kan leva utan”.

Vad i skrivprocessen tycker du är roligast? När jag skriver nytt tycker jag att redigering är det roligaste och när jag redigerar tycker jag att det är roligast att skriva nytt. Låter tragiskt men lite så är det, jag längtar alltid till den del av processen jag inte jobbar med just då.

Vad är det roligaste som hänt, författarmässigt, sen du debuterade? Att jag blivit inbokad på en hel del författarframträdanden framöver. Det trodde jag bara hände kända författarnamn. Jag ska bland annat få göra en massa roligheter på Bokmässa och så ska jag få prata på biblioteket både i Malmö och Kiruna. Särskilt Kiruna ser jag fram emot massor eftersom det äntligen ger mig möjlighet att se de miljöer jag skrivit om så länge!

Om du fick välja en superkraft, vilken skulle du vilja ha då? Att flyga! När jag var liten drömde jag ofta (alltså inte dagdrömde utan drömde) att jag kunde det och det var precis som att simma fast i luften. Det hade verkligen varit supercoolt att kunna se världen från ovan och sen är det ju praktiskt att kunna flyga till mataffären när mjölken tagit slut (jag bor nämligen på landet = en bit att köra till närmsta butik).

Kan du berätta lite mer om din bok? Middagsmörker handlar om 16-åriga Áili som tvingas flytta till sin morfar i Idijärv sameby när hennes pappa går bort i cancer. Áili är halvsame men har aldrig känt sig samisk och hon känner sig bortkommen i byn. Hon längtar tills hon är gammal nog att göra som hon vill men det är en längtan som snart distraheras. För det börjar hända konstiga saker med Áili, magiska märkliga saker som visar sig ha med hennes samiska arv att göra och snart behöver hon använda all sin samiskhet för att skydda Sápmi mot en ålderdomlig ondska.

Är du en pantser eller planner (dvs planerar du karaktärer, synopsis etc. ordentligt innan du skriver eller öppnar du bara ett tomt dokument och ser hur det går)? Jag är definitivt en planner. Jag skriver väldigt detaljerade synopsis (ca 1/3 till ½ sida per kapitel och totalt runt 5000 ord) och har det som stort stöd i min skrivprocess. Sen är det inte sagt att kan gå ifrån min planering. Kommer jag på en bättre idé under arbetets gång (vilket händer skrämmande ofta) så ändrar jag bara i både synopsis och manus!

Har ni läsare några andra bra frågor till Charlotte? Ställ dem i kommentarsfältet så lovar hon att svara!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fråga Charlotte!

  1. Anna skriver:

    Så roligt att läsa om dig! Har spanat in din bok men inte läst den ännu! Den är extra intressant eftersom jag är kirunabo. Kommer att lyssna på dig när du kommer till mässan i Kiruna!

    • charlottecederlund skriver:

      Vad kul att du tänker komma och lyssna när jag är i Kiruna! Ser verkligen supermycket fram emot att komma upp och ska såklart passa på att göra lite research till min uppföljare när jag ändå är på plats! 🙂

Kommentera

