Magiskt

IMG_8645Jag har nog aldrig skrivit ett längre projekt som utspelat sig helt och hållet i den verkliga världen. Det har alltid funnits övernaturliga element och ibland övernaturliga varelser. Det har varierat beroende på historia hur mycket övernaturliga element det funnits, men de har alltid varit där.

Vissa gånger har jag skrivit fanfictions som utspelat sig på Hogwarts, eller i Tolkiens värld. Vissa gånger har det varit ruskiga spökhistorier. Jag har ett påbörjat dokument i min digitala byrålåda med en historia som utspelar sig någon gång i slutet av järnåldern i samma gamla Sverige som vanligt. Inga sagoväsen så långt ögat når. Men finns det magi? Det gör det. Magin ligger precis där i gränslandet mellan fantasi och verklighet. Sådär så att det nästan går att bortförklara men inte riktigt. Det är blodiga blot, mörka gydjor och hednisk gudadyrkan, men är det verkligen bara religion?

Det finns nog ett korn av magi i alla mina berättelser, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. När jag skriver flyr jag – eller inte flyr, för jag har inget flyktbehov – jag snarare reser. Det är det som skrivandet ger mig möjlighet till, att göra resor till andra världar, eller samma värld fast genom någon annans ögon. Jag kan bestämma precis var jag ska landa, hur tillvaron ska se ut, vilka karaktärer jag vill följa och vad de ska gå igenom. Jag får följa med på hisnande äventyr, jag får känna mitt hjärta bli krossat (och ibland min skalle), lika ofta som jag få svepas med av stormande lycka och passion.

Och jag föredrar att resa till världar med magi. Jag har nog alltid velat att magi ska vara något verkligt och påtagligt. Att det ska finnas en parallell värld mer konkret än känslor och viskningar i vinden. Får jag välja mellan den verkliga världen och en exakt likadan, fast med tydliga övernaturliga element, så väljer jag alltid den sistnämnda. Och det roliga är ju att jag faktiskt får välja. När jag skriver får jag skriva vad jag vill.

Det finns en annan stor fördel med att involvera magi i sitt skrivande, och det är att man kan bortförklara väldigt många grejer. Man ska självklart vara försiktig med detta, och använda bortförklaringarna med förnuft, men det är onekligen skönt att kunna manipulera tiden lite då och då när det behövs, exempelvis när det bör vara natt när någon går in i en grotta och dag när personen kommer ut tio minuter senare. Det är också kul att ha tillgång till förhäxningar och förbannelser, kunna låsa karaktärer i magiska förbindelser, och sist men inte minst: Läkemagi är fantastiskt!

Jag kan verkligen rekommendera att skriva magiska historier, men ett tips i alla hast är att själv utarbeta ett tydligt regelverk och en gränslinje för magin. Jag tycker att det är mycket lättare om man har lagt ner en stund på att fundera över exakt hur magin ska arta sig, det gör den lättare att jobba med, och så slipper man problemet med att de magiska premisserna förändras under berättelsens gång.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

