Uppföljaren och kampen mot klockan

Charlotte CederlundAtt skriva en debutroman är svårt, ibland kan det till och med kännas snudd på omöjligt. Jag arbetade med Middagsmörker i tre år om man räknar från första rad till förlagsavtal. Manuset är omskrivet i sin helhet hela tolv gånger och redigerat oräkneliga gånger däremellan. Jag har använt en skrivcoach, två lektörer och sex testläsare och jag har gjort research i allehanda forum, från flashback till religionsvetenskaplig kurslitteratur. Om någon hade berättat för mig att det var vad som krävdes innan jag började hade det nog aldrig blivit en bok.

Nu skriver jag på Middagsmörkers uppföljare som för närvarande bär arbetsnamnet Gryningsstjärna. Att skriva en uppföljare borde vara enklare. Fantasyvärlden är satt, karaktärerna utmejslade, den övergripande intrigen finslipad. Det enda jag borde behöva göra är ju att skriva ner fortsättningen. Tyvärr är det inte så enkelt.

Gryningsstjärna har funnits i huvudet nästan ända sedan jag började skriva Middagsmörker men det var först under NaNoWriMo 2014 som idéerna fick växa till något riktigt. Plötsligt visste jag vilken miljö jag skulle förlägga handlingen i, hur relationen mellan vissa av mina karaktärer skulle utvecklas och hur boken skulle sluta. Klappat och klart med andra ord. Jag blev dock ingen NaNo-vinnare, bara 12 000 ord in gav jag upp till förmån för ännu en omskrivning av Middagsmörker. Men jag tänkte att det var lugnt, Middagsmörker hade ju inte ens ett förlag än och alla vet ju hur långsamt allt går i bokbranschen. Jag skulle få gott om tid att skriva färdigt senare.

Så fel jag hade. Ett halvår efter det misslyckade NaNoWriMo-försöket skrev jag förlagsavtal med bokförlaget Opal. Jag trodde att utgivning skulle dröja till hösten 2016 (för alla böcker kommer väl ut på hösten?) men Opal meddelade ivrigt att de ville ge ut redan i januari. Alltså bara ett halvår senare. Ett halvår som jag dessutom skulle spendera på heltidsstudier vid Lunds Författarskola samtidigt som jag fortsatte att jobba heltid som ingenjör och blev allt mer gravid.

Jag hade verkligen en ambition att jag skulle arbeta med Gryningsstjärna i höstas, i efterhand var det väl en ganska så överambitiös sådan. För mellan redigering och korr av Middagsmörker tillsammans med förlaget och drösar av inlämningsuppgifter till skolan blev det såklart inte så mycket tid över. På något mirakulöst sätt lyckades jag dock få ihop en synopsis. Jag visste alltså vad boken skulle handla om, jag behövde bara tid att skriva ner den.

Tisdagen den 12:e januari föddes min son Elias, måndagen efter släpptes Middagsmörker. Recensionerna var positiva, Middagsmörker var något nytt inom fantasyvärlden, och många frågade om och när en uppföljare skulle komma. Och det gjorde såklart förlaget också.

Då fick jag eld i baken. Elias var bara två veckor gammal när jag placerade honomBärsjal i bärsjal och började skriva på Gryningsstjärna. Det gick förvånansvärt bra. Elias gillade att sova i sjalen och jag kände mig stärkt i rollen som mamma när jag, någon timme om dagen, kunde göra något bara för min egen skull. Så jag skrev och skrev och skrev och två och en halv månad senare hade jag kommit halvvägs. Det var då jag insåg att det jag skrivit sög.

Och det sög inte lite, inte språkligt eller dramaturgiskt eller något som faktiskt går att ändra på. Nej, hela idén sög och efter några dagars grubblande insåg jag att det faktiskt inte fanns något annat att göra än att kasta och börja om.

Som tur är kom den nya storyn till mig nästan direkt och jag behövde bara två veckor för att planera om handlingen. Sedan var det bara att kavla upp armarna och börja skriva igen, nu på kvällstid eftersom Elias visat sig vara ett litet praktexemplar till bebis som somnar klockan sju varje kväll. Min deadline är nu dödlig på riktigt. Den 10:e augusti ska manuset in till förlaget. I dagsläget har jag producerat drygt en tredjedel råmanus. Två tredjedelar kvarstår alltså och åtminstone lite grovredigering. Det är fortfarande görbart men ställer extremt stora krav på både mig och min familj. För min egen skull försöker jag se det som en utmaning, ett hinder som jag måste övervinna för att nå målet. Jag vet att jag kommer klara det och jag vet att resultatet kommer bli bra till slut. Men jag har också lovat mig själv att inte hamna i den här sitsen igen när jag ger mig på den tredje och sista delen i serien. Framtiden får utvisa om jag lyckas…

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Uppföljaren och kampen mot klockan

  1. Veronica A. skriver:

    Du är verkligen en kämpe! Att du trots tidsbrist vågar skrota något som inte känns bra. Jag hejar på dig🙂

  2. Ping: Den stora omskrivningen | Michaela

  3. Carola skriver:

    Klokt och professionellt att lyssna på magen. Du har verkligen skrivandet i dig och det kan bara bli bra det här. Heja dig!🙂

    • charlottecederlund skriver:

      Ja, jag är väldigt glad att jag vågade fatta det beslutet hur läskigt det än var. Ingen vits att skriva en bom som inte blir bra! Tack, det känns skönt att du tror på mig!🙂

  4. Du kämpar verkligen och det blir säkerligen bra. Det tror jag. Tänk på Patrick Rothfuss när det gäller fortsättningen. Han har skrivit två fantastiska fantasyböcker och väntan på tredje i serien känns oändlig då den ”borde” kommit nu. Men hellre att jag får ett bra slut än en illa skriven upplösning.

    • charlottecederlund skriver:

      Jag prioriterar också såklart en bra bok framför en snabb bok och känner jag i höst att resultatet inte är det jag hoppas då kommer vi få skjuta på utgivningen. Men fram tills dess kör jag på, för lite press kan ju faktiskt också funka som världens bästa inspiration!🙂

  5. annisvensson skriver:

    Du är ett levande bevis på att ingenting är omöjligt, bara olika svårt. Jag måste säga att jag är imponerad av hur mkt du lyckades med på så kort tid. Jag håller en tumme för dig och visst kommer du att klara av utmaningen. Heja!

    • charlottecederlund skriver:

      Det är verkligen sant – att saker bara är olika svåra! Kommer garanterat hitta en tredje svårighet när det är dags för tredje boken. Tack för tumhållningen, det behövs!🙂

  6. icafischerstrom skriver:

    Det låter hårt. Oavsett hur mycket jag vill ha gryningsstjärna (och det vill jag), var noga att ta hand om dig också! Hoppas familjen stöttar och att du kan kämpa dig igenom det. Somrar är ju ändå inget att ha, bättre att sitta framför datorn😉

    • charlottecederlund skriver:

      Vad kul att du ser fram emot Gryningsstjärna! Jag anstränger mig verkligen för att bara pusha mig själv när jag har möjlighet att göra något åt det. På kvällarna när Elias sover kan jag alltså vara hård mot mig själv och tvinga mig själv att producera text fast jag kanske inte är sugen men på dagen när han är vaken försöker jag att inte ens tänka på boken. Det funkar än så länge bra som en antistress-strategi! Haha, näe – vad är sol och sommar!? Jag gillar att vara inomhus!!!😀

  7. esmaralda skriver:

    Du verkar ha rätt inställning så du kommer att klara det och det gör nog din familj också🙂 Lycka till.

  8. kuggekugge skriver:

    Wow! Är så imponerad av dig och att du bara slängde det gamla. Tror det skulle ta längre för många andra att fatta vad som krävs. Du är modig och du kommer att klara det galant. Och så finns jag här när du behöver!🙂

    • charlottecederlund skriver:

      Tack Michaela! Det var inte ett lätt beslut men så fort jag började skriva på den nya versionen kände jag hur otroligt mycket bättre det blev och det var en skön bekräftelse. Om jag inte hade haft en så tajt deadline hade det nog tagit mig betydligt längre tid också…😛

Kommentera

