Lördagsenkät: Har du något som återkommer i allt du skriver?

ProfilbildAnna: När jag läste igenom Du, bara efter tryck slog det mig att det finns en scen i mitt nya projekt som omedvetet påminner väldigt mycket om en Du, bara-scen. Det är två personer, en har sovit och den andra har kokat te, sovpersonen är trött och bränner sig på tungan och tekokarpersonen ler. Hehe. Det roliga är att scenerna har helt olika stämning och handlar om olika saker. Det är rätt kul, så jag tror att scenen i nya projektet får vara kvar. Överlag är te vanligt hos mig. Och folk som drar handen genom sin lugg, det får jag bara inte nog av.

Charlotte CederlundCharlotte: Kvinnliga huvudpersoner. I Middagsmörker är huvudpersonen 16-åriga Áili, i novellen Klon som fångade en fjäder (antologin I varje ångetag) är huvudpersonen Augusta Gripenfjärder, i novellen Jävla viting (antologin Svenska spöken) är huvudpersonen Saga – ja, ni hör ju. Detta är faktiskt inget jag har tänkt på tidigare men jag antar att jag bara har lättare att identifiera mig med tjejer. Jag har dock ett dystopiprojekt där det finns BÅDE en kvinnlig och en manlig huvudperson, kanske blir det mitt sätt att lämna denna kvinnliga comfort-zone!🙂

 

 

camilla-linde-portrait-350-square

Camilla: Det var roligt att läsa Charlottes svar här ovan, eftersom det första jag tänkte på när jag läste frågan … är att jag oftast skriver om karaktärer som identifierar sig som män. Varför vet jag egentligen inte. Det kommer bara väldigt naturligt.

 

 

IMG_8645Ida: FFF – Farlig Förbjuden Förälskelse. Mina projekt kan handla om väldigt olika saker men i nästan alla finns det en kärna av just detta. Huvudpersonen faller för en annan person som är oåtkomlig och lite farlig, och en relation inleds. Det blir hemlighetsmakeri, svek och konkurrerande känslor. Passion slåss med förnuft. Hur det sedan utvecklas skiljer sig dock lite mer. Jag tror faktiskt aldrig att jag har skrivit något där en relation med normala komplikationer står i centrum.

 

 

 

GB_Karl_Modig_1Karl: När jag tittar igenom mina projekt så har jag märkt att syskonskap väldigt ofta står i centrum av historien. Det är inte alltid det är huvud-storyn, men på något sätt är syskonskap alltid väldigt viktigt. Sen har jag också märkt att alla mina hjältar har bokstaven A i sitt namn och alla mina skurkar har S i sitt namn. Hur det gick till har jag ingen aning.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsenkät: Har du något som återkommer i allt du skriver?

  1. Anna skriver:

    Hej!
    Tack för en bra blogg!

    Här kommer en önskning inför kommande lördagsenkäter:
    – Hur balanserar ni skrivandet med resten av livet? Dvs familj, partners, vänner, övriga intressen.
    – Hur reagerar omgivningen på ert skrivande? Förstående, mindre förstående?
    – Hur är det med ert ”skrivar-självförtroende”? Förekommer svackor ofta? Hur hanterar ni svackor och prestationsångest?

Kommentera

